Het Amerikaanse Servicenow heeft het Israëlische Loom Systems overgenomen, een specialist op het gebied van 'artificial intelligence for IT operations' (AIOps). Een overnamebedrag werd niet bekendgemaakt.
De technologie van Loom Systems moet de it-service-management- en it-operations-management-oplossingen van Servicenow verder aanvullen. Op die manier krijgen klanten een beter inzicht in hun digitale operaties en kunnen it-obstakels opgelost worden voor ze tot echte problemen uitgroeien. Grote bedrijven die door een digitale transformatie gaan, krijgen vaak immers met problemen te maken die niet op voorhand gekend zijn. Loom Systems helpt om de manuele processen die daarbij komen kijken te automatiseren, operationele problemen in te perken en te zorgen voor een hoge beschikbaarheid van de systemen.
‘It-afdelingen hebben het lastig aan de prestatieverwachtingen te voldoen en de groeiende vraag naar nieuwe, goede digitale diensten in te lossen’, zegt Jeff Hausman, hoofd van de tak IT Operations Management bij Servicenow. ‘Door Loom Systems’ analyse van log- en meetgegevens samen te voegen met Servicenow’s AIOps en workflow automatisering, kunnen it-afdelingen proactief operationele problemen identificeren en oplossen.’
Loom Systems werd in 2015 opgericht door algemeen directeur Gabby Menachem, technisch directeur Ronny Lehmann en productdirecteur Dror Mann. De overname door Servicenow moet in het eerste kwartaal van dit jaar rond zijn.