Jonge ondernemers verder helpen. Dat is de missie van de in augustus begonnen startup-diplomaat Michael Dooijes. Vanuit zijn standplaats op het Consulaat Generaal in San Francisco helpt hij veelbelovende Nederlandse startups om het te maken in de VS. Vaak ontbreekt het echter nog aan een goede voorbereiding, ambitie en lef, aldus de gezant.
Wat zijn de do’s en don’ts van Nederlandse startups in de VS?
‘Te vaak merk ik dat startups onvoorbereid naar de VS komen, waar het niveau heel erg hoog is. Veel ondernemers onderschatten dit. Als je het gesprek met een investeerder bijvoorbeeld verkeerd insteekt, kun je het vergeten. Met andere woorden: you better be good.’
Dooijes geeft aan dat hij startups helpt door middel van voorbereidingssessies waarbij ze leren pitches van bijvoorbeeld één, vijf en tien minuten te houden. Maar ook te werken aan pitchdecks, een korte presentatie over het businessplan. Een aantal maanden serieuze voorbereiding is hierbij essentieel. Partijen als Techleap en RVO werken hier ook aan. Ook benadrukt hij aan dat er vanuit Nederland geen gebrek is aan goede ideeën en startups, maar dat de ambitie absoluut omhoog en internationaler moet.
Een ander belangrijk onderdeel dat volgens de startup-diplomaat vaak vergeten wordt, is het hebben van voldoende funding. ‘Het geld gaat er hier drie keer zo snel doorheen, dus dat moet je wel kunnen opvangen.’ Als derde voorwaarde om te kunnen slagen in de VS noemt Dooijes het hebben van lef. ‘We zijn echt heel erg goed in domeinen als energietransitie, life sciences, food & agri, pharma, fintech, smart city, watermanagement, deep tech, smart port en cybersecurity. We hebben goede ideeën van een hoog niveau en in Nederland een uniek ecosysteem van universiteiten, overheid en bedrijven. We moeten echter meer lef en durf tonen en internationaler denken. Europees gezien staan we als land namelijk aan de top.’
Over Europa gesproken. Vergeten Nederlandse startups soms de eigen continent niet door direct naar de VS te willen?
‘Europa is ook een heel grote markt en als er kansen zijn, moet je die pakken. Je ziet echter vaak dat bedrijven blijven hangen in de Benelux, terwijl ze ook stappen moeten maken naar Duitsland en de andere landen. Punt is dat de schaal in de VS vele malen groter is. Als je echt ambitie hebt, moet je dus verder kijken. No time to waste.’
Terug naar de VS. Hoe kijkt u terug op de CES?
‘Het was fantastisch en de organisatie voortreffelijk. Ook de vijftig Nederlandse startups hebben goede zaken gedaan. De aanloop was enorm, het Nederlandse paviljoen werd drukbezocht. Er zijn zeer succesvolle deals gesloten en er was veel interactie met investeerders. Het is bijzonder om te zien dat we als Nederland succesvol zijn op verschillende domeinen zoals traveltech, energietransitie, life sciences en de circulaire economie. Ik ben uiteraard ook trots op de Friese startup Hydraloop. Die werd uitgeroepen tot Best of the Best, de beste exposant van alle vierduizend aanwezige bedrijven. Het is voor het eerst dat een Nederlandse startup deze prijs in de wacht sleept. Ook werd op de CES bekend dat de prestigieuze Silicon Valley Bank zich als partner aansluit bij het Nederlandse startup-netwerk Holland in the Valley in Silicon Valley. SVB is de huisbank van veel startups. Kortom, een succesverhaal.’
Silicon Valley Playbook
Speciaal voor Nederlandse startups in de VS ontwikkelde het Nederlandse consulaat het Silicon Valley Playbook met tips en tricks voor startups van succesvolle Nederlandse ondernemers in Silicon Valley. Enkele ondernemers die aan het woord komen zijn: Maaike Doijer (Business Model Inc), Tommy Krul (Super Mega Evil Corp), Alexander Mans (FLYR), Pieter Doevendans (AVA) en Olivier Koelewij (MediaMonks),