Lufthansa heeft Google Cloud gekozen als strategische partner om de operationele prestaties te optimaliseren. De Duitse luchtvaartmaatschappij gebruikte voorheen verschillende systemen en datafeeds. Met de infrastructuur en machine learning-mogelijkheden van Google Cloud worden deze nu gecombineerd tot één uniform platform.
Het nieuwe operationele platform van Lufthansa houdt rekening met een factoren die zorgen voor een stabiele werking. Denk aan de rotatie en onderhoud van het vliegtuig en toewijzing van taken aan de bemanning. Ook doet het systeem aanbevelingen voor verbetering van de stiptheid van passagiers, de punctualiteit van vluchttijden en de naleving van het vluchtplan in geval van verstoringen, zoals vertragingen door drukte in het luchtruim. Een Google Cloud-team werkt ter plekke samen met operationele en it-experts van Lufthansa.
‘Door de technologie van Google Cloud te combineren met de operationele expertise van de Lufthansa Groep, stimuleren we de digitalisering van onze activiteiten nog verder’, aldus Dr. Detlef Kayser, lid van de raad van bestuur van de Lufthansa Groep. ‘Hierdoor kunnen we onregelmatigheden bij vluchten in een vroeg stadium opsporen en gepaste maatregelen nemen.’
De groep Lufthansa is met 35,8 miljard euro omzet de grootste luchtvaartgroep ter wereld. Het bedrijf vervoerde in 2019 meer dan 145 miljoen passagiers en heeft ruim 135.000 medewerkers in dienst. Ze bedient ongeveer 270 bestemmingen in 105 landen.