Het verplicht aangiftesysteem voor de belasting – E-herkenning – valt niet in goede aarde. Was het voor ondernemers met een besloten vennootschap voorheen gratis om via de site van de Belastingdienst aangifte te doen, op de nieuwe ‘veiligere’ manier zijn zij verplicht extra kosten te maken.
Dat bericht de NOS vandaag.
Hoewel de Tweede Kamer het systeem nog niet heeft goedgekeurd, is 120.000 ondernemers met een BV schriftelijk verteld dat een aangifte doen sinds 1 januari van dit jaar alleen kan door in te loggen via E-herkenning. Dat betekent een account aanmaken bij een van de zes commerciële aanbieders: Reconi, KPN, Z Login, Quovadis, Connectis of Digidentity, De kosten daarvoor bedragen rond de vijftig euro per jaar. Wie geen account aanmaakt, kan geen aangifte doen en loopt het risico op een boete die kan oplopen tot honderden euro’s.
Jaap Zwemmer, emeritus hoogleraar belastingrecht van de Universiteit van Amsterdam, keurt de gang van zaken af en spreekt van ‘machtsmisbruik’ door de Belastingdienst. ‘Het is principieel onjuist, dat het geld kost om aan je fiscale verplichtingen te doen’, aldus Zwemmer tegen de NOS. Ook is het nieuwe aangiftesysteem volgens de hoogleraar onwettig, omdat het immers nog niet goedgekeurd is door de Tweede Kamer.
Het ministerie van Financiën is van mening dat het hier om een dienstverlening gaat en dan is het logisch dat daaraan kosten zijn verbonden. Ook wijst zij erop dat de Belastingdienst zich moet houden aan de privacyregels en dat E-herkenning daar een middel voor is.
Daar zijn ze het in de politieke hoek niet allemaal mee eens. Zo vinden regeringspartijen ChristenUnie, CDA, VVD en D66 dat de Belastingdienst zich niet aan de wet houdt. Vraagt CDA-Kamerlid Omtzigt zich af op basis van welke wet de Belastingdienst nu geld vraagt voor het doen van aangifte, ChristenUnie-Kamerlid Bruins vindt het motto “Leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker” niet meer van toepassing op de Belastingdienst. Bruins ziet de maatregel dan ook graag door de Belastingdienst uitgesteld zien worden. Ook de Kamerleden Steven van Weyenberg (D66) en Helma Lodders (VVD) uiten hun twijfels. Beiden vinden het systeem te snel ingevoerd, voor de ondernemers maar ook voor de politiek.
Overigens werken verschillende overheidsdiensten al met E-herkenning. Behalve ondernemers moeten ook stichtingen, goede doelen en organisaties die bij de Kamer van Koophandel ingeschreven staan eraan geloven.
Wat is E-herkenning?
E-herkenning is een gestandaardiseerd inlogsysteem, waarmee volgens het ministerie van Financiën veilig is in te loggen om online zaken met de overheid te regelen. In essentie regelt de nieuwe methode de digitale herkenning en controleert het de digitale bevoegdheid van iemand die online een dienst wil afnemen.
@henri. wat ik wil aangeven is, dat de voorziening eHerkenning naar mijn mening een gratis overheidsvoorziening moet zijn net zoals Digid. Digid is nu(nog) bij Logius ondergebracht, ook eHerkenning zou wat mij betreft daar kunnen horen.
mijn suggestie voor KvK was ingegeven door de centrale informatie rol die de KvK hoort te hebben, met daarnaast de voorwaarde van een KvK inschrijving om uberhaupt een eHerkenning te kunnen/mogen aanvragen.
@Henri
Een rechtspersoon wordt vertegenwoordigd door een natuurlijk persoon, deze kan zich identificeren. En zoals je weet staat in het handelsregister welke bestuurders bevoegd zijn om de rechtspersoon te vertegenwoordigen. Dat je bent wie je zegt dat je bent alleen is niet voldoende, eHerkenning niveau 4 gaat dus via de KvK waarbij de natuurlijke persoon zich ouderwets moet legitimeren middels een face-2-face proces. Wie ben ik, wat ben ik en hoe ben ik………
Snap! Je hebt gelijk “oudlid”
op belastingdienst staat dat je EH3 minimaal nodig hebt ( https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/ondernemers/content/zo-werkt-eherkenning )
En die kost 45 euro of 90 euro voor drie jaar.
Eenmalig €17,50 voor de face-to-face controle, plus de contractkosten van €75 excl. BTW per jaar en dan nog het aantal ID’s per medewerker/maand voor EH4. Doe me eens een sommetje voor DLT/BC…..
@Henri
ik had je minder naief geschat. Wanneer uitbesteed wordt aan de markt dan komen de legers lobbyisten in beweging en al vooraf is meestal duidelijk wie daarvoor de opdracht krijgt.
In Oostenrijk is precies dat gebeurd met de invoering van een “sicherheitsvorkehrung” voor elektronische Kassa’s.
Betreffend bedrijf heeft dik verdient aan de uitstekende banden binnen de regering. De konkurrent(en) had(den) nauwelijks omzet.
Overheidstoezicht blijft noodzakelijk, een “zelfregulerende markt” is een sprookje (gebleken).
Hallo allemaal. Tot nu toe zie ik nog geen opmerkingen over de privacy van de ondernemer zelf. Er wordt nl bij elke aanvraag een kopie van je ID gevraagd die je vervolgens op het internet moet zetten. (Delen afplakken helpt niet, al geprobeerd). Is er iemand die zich hier ook aan stoort. Ik ben nl niet van plan mijn Identiteit via internet bekend te maken. Wat denk je dat er zal gebeuren als bv een leverancier van eHerkenning gehackd wordt?
@Anoniem:
Als ondernemer ben je vaak ook werkgever en sla je ook identiteiten op van je medewerkers en grote kans dat je dit ook nog met een loonadministratie bedrijf deelt.
Als je het versturen via internet niet vertrouwt zijn er ook nog zaken als aangetekende post of zelf langsgaan mogelijk.
Niet ieder bedrijf kan eHerkenning provider worden en hiervoor zijn gewoon extra AVG regels voor opgesteld.
Als je zaken wilt doen op het internet met overheid zul je jezelf gewoon moeten identificeren en zoals het eruit ziet wordt eHerkenning daarvoor de methode.
Ik zou mijn energie ergens anders in steken dan hier al te druk over te maken.
Henri,
Ik neem aan dat Anoniem m.n. de éénmanszaak (ZZP) als ondernemer bedoeld waarvan dus lange tijd de privacy geschonden werd middels het BTW-nummer wat tot 1 januuari 2020 gewoon het BSN met een toevoeging was. In het nieuwe BTW-id is geen BSN meer verwerkt waardoor de privacy meer gewaarborgd wordt en ook de KvK heeft regels in het handelsregister ‘afgelakt’ waardoor bepaalde informatie niet voor iedereen inzichtelijk meer is om zo de kleine ondernemers wat meer privacy te geven maar het is allesbehalve anoniem want de belastingdienst wil graag weten wie met wie zaken doet zodat duidelijk is wie de omzetbelasting gaat betalen.
Terug naar de discussie, je wordt als ondernemer gedwongen om digitaal (middels e-Herkenning) aangifte te doen van je omzet en daardoor stijgen je administratieve kosten. Lagere administratieve lasten voor m.n. (kleine) ondernemers was één van de beloften van de VVD maar klaarblijkelijk heeft er een ambtelijke staatsgreep plaats gevonden als invoering van e-Herkenning inderdaad buiten de Tweede Kamer om is gegaan. Maar het kan natuurlijk ook gewoon zo zijn dat de VVD wel roept maar niets doet, de opmerking van Jan over cliëntelisme is niet zonder historie.
Over huiswerk gesproken. Al sinds 2012 wordt door onze overheid publiek-private samenwerking bevorderd om te komen tot een betaalbaar en werkend stelsel van elektronische toegangsdiensten. Het stelsel eHerkenning is daarvan het tastbare en werkende resultaat. Met dank aan de private ondernemingen die merendeels voor eigen rekening en risico hebben geïnvesteerd in hard- en software. Deze ondernemers moeten zich periodiek onderwerpen aan externe audits om hun dienstverlening als “toegelaten eHerkenning dienst” te mogen exploiteren en zodoende hun investeringen te kunnen terugverdienen. Daar is m.i. niets mis mee.
Het blijft gissen of een zuiver door de overheid geïnitieerd en uitgevoerd programma had geleid tot een dergelijk resultaat. Het aanhalen van mislukte ICT projecten van de overheid is misschien misplaatst, maar dit lijkt dan een keer een verstandige aanpak te zijn geweest.
Ondertussen wordt eHerkenning door ruim 400 instanties waaronder gemeenten, waterschappen, provincies, ministeries etc. gebruikt voor identificatie en authenticatie van hun zakelijke klanten. Medio 2018 waren er al meer dan 800 diensten toegankelijk via eHerkenning. Op datzelfde moment waren er ten minste 27 dienstverleners gelabeld als “Private en overige dienstverleners” aangesloten op eHerkenning. Het is dus niet alleen de Belastingdienst die gebruik maakt van eHerkenning.
Agrariërs gebruiken eHerkenning bijvoorbeeld voor het doorgeven van gegevens over hun bedrijfsactiviteiten (vee, mest, vergunningen) aan het RVO. Agrariërs klagen nogal eens – en dat mag, maar over eHerkenning heb ik ze nog niet gehoord. Met hetzelfde inlogmiddel als voor de RVO kunnen ze zich als bedrijf identificeren bij hun gemeente, provincie en ja, ook de Belastingdienst als ze een bij de KvK geregistreerde onderneming hebben. Dat allemaal voor één prijs, waar ze ook nog kunnen kiezen uit concurrerende aanbiedingen. En wanneer je een extra inlogmiddel nodig hebt om echt te bewijzen dat je bent wie je zegt dat je bent, kun je ook nog kiezen uit verschillende (ja, goedgekeurde) inlogmiddelen. Kom daar maar eens om bij de overheid.
Voor de liefhebber van de geschiedenis van wet- en regelgeving: Het 1e (ministeriële) instellingsbesluit betreffende eHerkenning dateert van 1-9-2012, is herzien per 16-4-2015 en vervallen per 1-1-2018. Waarbij per 1-1-2018 het toezicht op de Digitale Dienstverlening aan Bedrijven bij Koninklijk Besluit is toebedeeld aan het ministerie van BZK. Het beeld dat dit allemaal buiten het parlement om is gegaan, de dienst zelf rijp is voor corrupte praktijken en het geheel weer een voorbeeld is van overheidsfalen, dient helaas voor de aanhangers van dergelijke complottheorieën, bijgevolg naar het Koninkrijk der Fabelen worden verwezen.
Hans van der Zwaag,
Ik vermoed dat je uit de staatsruif van deze ‘gedwongen winkelnering’ eet want je tweede alinea in reactie is opmerkelijk. Je lijkt te zeggen dat e-Herkenning oplossing door een aantal commerciële partijen is geïnitieerd die wel brood zagen in een duidelijk gedefinieerde ‘afzetmarkt’ welke eenvoudig onderling te verdelen is met de prijsafspraak. Ik leg de bal aangaande de publiek-private samenwerkingen even op de stip want de opmerking van Jan snijdt wel degelijk hout, de overheid laat steeds meer kerntaken door commerciële bedrijven uitvoeren waardoor niet alleen de ‘schrijfkosten’ onrechtmatig hoog worden maar dat er ook een loopje genomen wordt met het recht op privacy.
Ondernemers (en straks burgers) die kosten moeten maken om aan hun wettelijke verplichtingen te voldoen is een voorbeeld van je eigen markt creeëren, het bewijzen dat je bent wie je bent begint volgens STORK dus met een identificatiemiddel welke onweerlegbaar is. In 9 van de 10 gevallen is dat het paspoort met de biometrische kenmerken, de concurrentie aangaande uitgifte hierin is 0 en aangezien de KvK ook geen concurrentie kent gaat je reactie dus al op verschillende punten mank. Betreffende het Koninkrijk der Fabelen, ik heb mijn huiswerk gedaan aangaande de rechtmatigheid van ‘schrijfkosten’ en denk dat het ontbreken van parlementaire instemming hierin geen complot is.