Het verplicht aangiftesysteem voor de belasting – E-herkenning – valt niet in goede aarde. Was het voor ondernemers met een besloten vennootschap voorheen gratis om via de site van de Belastingdienst aangifte te doen, op de nieuwe ‘veiligere’ manier zijn zij verplicht extra kosten te maken.
Dat bericht de NOS vandaag.
Hoewel de Tweede Kamer het systeem nog niet heeft goedgekeurd, is 120.000 ondernemers met een BV schriftelijk verteld dat een aangifte doen sinds 1 januari van dit jaar alleen kan door in te loggen via E-herkenning. Dat betekent een account aanmaken bij een van de zes commerciële aanbieders: Reconi, KPN, Z Login, Quovadis, Connectis of Digidentity, De kosten daarvoor bedragen rond de vijftig euro per jaar. Wie geen account aanmaakt, kan geen aangifte doen en loopt het risico op een boete die kan oplopen tot honderden euro’s.
Jaap Zwemmer, emeritus hoogleraar belastingrecht van de Universiteit van Amsterdam, keurt de gang van zaken af en spreekt van ‘machtsmisbruik’ door de Belastingdienst. ‘Het is principieel onjuist, dat het geld kost om aan je fiscale verplichtingen te doen’, aldus Zwemmer tegen de NOS. Ook is het nieuwe aangiftesysteem volgens de hoogleraar onwettig, omdat het immers nog niet goedgekeurd is door de Tweede Kamer.
Het ministerie van Financiën is van mening dat het hier om een dienstverlening gaat en dan is het logisch dat daaraan kosten zijn verbonden. Ook wijst zij erop dat de Belastingdienst zich moet houden aan de privacyregels en dat E-herkenning daar een middel voor is.
Daar zijn ze het in de politieke hoek niet allemaal mee eens. Zo vinden regeringspartijen ChristenUnie, CDA, VVD en D66 dat de Belastingdienst zich niet aan de wet houdt. Vraagt CDA-Kamerlid Omtzigt zich af op basis van welke wet de Belastingdienst nu geld vraagt voor het doen van aangifte, ChristenUnie-Kamerlid Bruins vindt het motto “Leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker” niet meer van toepassing op de Belastingdienst. Bruins ziet de maatregel dan ook graag door de Belastingdienst uitgesteld zien worden. Ook de Kamerleden Steven van Weyenberg (D66) en Helma Lodders (VVD) uiten hun twijfels. Beiden vinden het systeem te snel ingevoerd, voor de ondernemers maar ook voor de politiek.
Overigens werken verschillende overheidsdiensten al met E-herkenning. Behalve ondernemers moeten ook stichtingen, goede doelen en organisaties die bij de Kamer van Koophandel ingeschreven staan eraan geloven.
Wat is E-herkenning?
E-herkenning is een gestandaardiseerd inlogsysteem, waarmee volgens het ministerie van Financiën veilig is in te loggen om online zaken met de overheid te regelen. In essentie regelt de nieuwe methode de digitale herkenning en controleert het de digitale bevoegdheid van iemand die online een dienst wil afnemen.
Typisch gedrag van de overheid:
Ze hebben hun eigen zaakjes niet goed voor elkaar, maar de bedrijven wordt nu een pistool op hun hoofd gezet: inloggen of ik schiet. Dan hebben ze ineens WEL haast.
Afsluiten van oude accounts on de druk op de ketel te zetten. Wat een achterlijk middel!!
Meest frapante is eigenlijk de rol van commerciële partijen hierin.
Als de belastingdienst onwettig handelt kan je dus naar de rechter gaan om je gelijk te halen. Als maar een fractie van die 120.000 bedrijven dit doet dan is het heel snel gebeurd met de plannen van de belastingdienst. Waarschijnlijk was de onlangs ontslagen hoge belasting ambtenaar hier ook verantwoordelijk voor. Het is ook niet bepaald netjes om 6 ton per jaar door de ondernemers zelf te laten betalen. Om nog maar te zwijgen dat je verplicht diensten van een commercieel bedrijf moet gaan afnemen om aangifte te doen. Het lijkt wel of de top van de belastingdienst totaal wereldvreemd is. Als ITer krijg je daar toch plaatsvervangende schaamte van.
Het schijnt dat er ook al plannen zijn om de DigiD opvolgers deels uit te besteden aan Google. Dit is wel zo’n ontzettend dom idee dat je de indruk krijgt dat deze mensen dusdanig IT beperkt zijn dat ze nog steeds niet weten hoe een computermuis werkt.
https://www.privacynieuws.nl/binnenlands-nieuws/politiek-en-overheid/21340-opvolger-digid-maakt-inloggen-met-google-mogelijk-een-goed-idee.html
@Redactie:
Bijvoorbeeld bij connectis is het maar 55 euro per 3 jaar om EH2+ af te nemen en bij KPN 50 euro.
Dus niet 50 per jaar, maar 50 euro per drie jaar.
Tja, en het “aardige” van de eHerkenning gedachte is juist dat het niet gecentraliseerd is.
Het is ongeveer zo:
Bedrijf X wil wat melden bij de belastingdienst.
Belastingdienst vraagt: Laat mij maar zien dat je bedrijf X bent.
Bedrijf X logt in bij eHerkenning provider Y.
Y zegt nu tegen belastingdienst dat X echt X is.
Ondanks dat het soms wat minder gebruikersvriendelijk is, vooral met het gehele machtigingen systeem is de opzet en gedachte mijn inziens wel gewoon correct.
Ja, het is een gedoe, maar security is nu eenmaal bewerkelijk en dat het gedecentraliseerd is en dus geen overheid kan zijn, lijkt me alleen maar goed.
Zeuren? Okee, maar doe wel je huiswerk.
dit eHerkenning zou zeer goed een taak van de KvK kunnen zijn. KvK inschrijving is al een voorwaare voor aanvraag. Digid immers is ook een overheidsvoorziening
@Peter: Als “alleen” de KvK deze rol zou nemen, dan kan het net zo goed de overheid zijn.
Ik denk dat het een bewuste keus is om niet 1 partij in te stellen en zeker geen partij “buiten” de overheid want deze is direct een monopolist.
Daarnaast heb ik KvK nog nooit kunnen betrappen op goed werkende software c.q. website.
Het idee van KvK voor eHerkenning is begrijpelijk, maar in de praktijk zou ik er zeer fel op tegen zijn.
@henri. wat ik wil aangeven is, dat de voorziening eHerkenning naar mijn mening een gratis overheidsvoorziening moet zijn net zoals Digid. Digid is nu(nog) bij Logius ondergebracht, ook eHerkenning zou wat mij betreft daar kunnen horen.
mijn suggestie voor KvK was ingegeven door de centrale informatie rol die de KvK hoort te hebben, met daarnaast de voorwaarde van een KvK inschrijving om uberhaupt een eHerkenning te kunnen/mogen aanvragen.
Ik ben het eens met je redenatie, alleen niet met de uitvoering.
Zelf vind ik het logisch en een goed idee om identificatie niet te centraliseren. Dat is slecht voor de innovatie en geeft teveel macht aan één partij. Daarnaast vind ik eHerkenning meer dan alleen identificatie van en naar overheden.
Ik kan me best voorstellen dat organisaties onderling ook wel eHerkenning zouden willen gebruiken voor authenticatie en authorisatie buiten het alziend oog van overheid.
Waarom?
Omdat het de overheid veel te machtig zou maken. Ook bedrijven hebben recht op privacy (maar worden geacht zich aan de wet te houden).
Niettemin respecteer ik je mening en suggestie en snap de redenatie.
Huiswerk? Opgaven die een staat waar te nemen heeft, uitbesteden aan een commercieel bedrijf is geen goed idee, ik ervaar wat dat voor corruptie brengt dagelijks in Oostenrijk.
Jan, jij moet twee keer je huiswerk maken!
Je schrijft:
“uitbesteden aan een commercieel bedrijf”
Sleutelwoord is deze is “bedrijf”
Het wordt niet uitbesteed aan een bedrijf maar aan een markt! Dat is een wezenlijk verschil.