Het verplicht aangiftesysteem voor de belasting – E-herkenning – valt niet in goede aarde. Was het voor ondernemers met een besloten vennootschap voorheen gratis om via de site van de Belastingdienst aangifte te doen, op de nieuwe ‘veiligere’ manier zijn zij verplicht extra kosten te maken.
Dat bericht de NOS vandaag.
Hoewel de Tweede Kamer het systeem nog niet heeft goedgekeurd, is 120.000 ondernemers met een BV schriftelijk verteld dat een aangifte doen sinds 1 januari van dit jaar alleen kan door in te loggen via E-herkenning. Dat betekent een account aanmaken bij een van de zes commerciële aanbieders: Reconi, KPN, Z Login, Quovadis, Connectis of Digidentity, De kosten daarvoor bedragen rond de vijftig euro per jaar. Wie geen account aanmaakt, kan geen aangifte doen en loopt het risico op een boete die kan oplopen tot honderden euro’s.
Jaap Zwemmer, emeritus hoogleraar belastingrecht van de Universiteit van Amsterdam, keurt de gang van zaken af en spreekt van ‘machtsmisbruik’ door de Belastingdienst. ‘Het is principieel onjuist, dat het geld kost om aan je fiscale verplichtingen te doen’, aldus Zwemmer tegen de NOS. Ook is het nieuwe aangiftesysteem volgens de hoogleraar onwettig, omdat het immers nog niet goedgekeurd is door de Tweede Kamer.
Het ministerie van Financiën is van mening dat het hier om een dienstverlening gaat en dan is het logisch dat daaraan kosten zijn verbonden. Ook wijst zij erop dat de Belastingdienst zich moet houden aan de privacyregels en dat E-herkenning daar een middel voor is.
Daar zijn ze het in de politieke hoek niet allemaal mee eens. Zo vinden regeringspartijen ChristenUnie, CDA, VVD en D66 dat de Belastingdienst zich niet aan de wet houdt. Vraagt CDA-Kamerlid Omtzigt zich af op basis van welke wet de Belastingdienst nu geld vraagt voor het doen van aangifte, ChristenUnie-Kamerlid Bruins vindt het motto “Leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker” niet meer van toepassing op de Belastingdienst. Bruins ziet de maatregel dan ook graag door de Belastingdienst uitgesteld zien worden. Ook de Kamerleden Steven van Weyenberg (D66) en Helma Lodders (VVD) uiten hun twijfels. Beiden vinden het systeem te snel ingevoerd, voor de ondernemers maar ook voor de politiek.
Overigens werken verschillende overheidsdiensten al met E-herkenning. Behalve ondernemers moeten ook stichtingen, goede doelen en organisaties die bij de Kamer van Koophandel ingeschreven staan eraan geloven.
Wat is E-herkenning?
E-herkenning is een gestandaardiseerd inlogsysteem, waarmee volgens het ministerie van Financiën veilig is in te loggen om online zaken met de overheid te regelen. In essentie regelt de nieuwe methode de digitale herkenning en controleert het de digitale bevoegdheid van iemand die online een dienst wil afnemen.
De bewijslast van de identificatie wordt hier onterecht bij de burger gelegd. Het is aan de staat om de identiteit te verifieren van de burgers die belasting wensen te betalen. Dat is het principiele punt.
Verder betaalde de burger al impliciet voor deze bewijslast, want dat zat al ergens verdisconteerd in de afgedragen belasting. Als nu het identificatiemiddel wordt vervangen en daarvoor een separaat commercieel tarief wordt gerekend, heeft de burger dus recht op teruggave van de kosten van de oude identieficatiemethode.