Wat nou consumentenelektronica? Het zijn slimme auto’s die de klok slaan op de CES in Las Vegas. ‘De CES is één grote autoshow’, grapt ceo John Chen van Blackberry tijdens een ontbijt met onder meer Computable. Ongelijk heeft hij niet: zelfs elektronicafabrikant Sony presenteert zijn eigen slimme bolide. Dit en meer viel op tijdens de CES.
De Blackberry-topman zei wat velen opviel: op de techbeurs struikel je over concept cars en andere slimme vervoermiddelen zoals personendrones, autonoom rijdende busjes en intelligente steps. Een constatering die past in het straatje van Chen, maar daardoor niet minder waar is. Blackberry is nu vooral actief met zijn micro-kernel besturingssysteem QNX dat in de meeste moderne auto’s is ingebed.
Chen deed zijn uitspraak tijdens een media-ontbijt en liet zien hoe het bedrijf zich de laatste jaren heeft ontwikkeld van fabrikant van zakelijke smartphones naar leverancier van producten voor beveiliging en beheer van iot-apparaten en voor beveiligde datacommunicatie van embedded systemen, zoals in auto’s. Een dag eerder maakte Chen op de CES bekend samen met Amazon Web Services (AWS) een sterk beveiligd cloudplatform voor connected cars te ontwikkelen. Data van autosensoren kunnen daarmee snel en veilig in de cloud worden vergaard, verwerkt en teruggeleverd aan de slimme toepassingen in de auto.
Uber heli-bus
Het zijn niet alleen automobielfabrikanten die op de CES de registers opentrekken om te tonen hoe smart hun vervoermiddelen worden, zoals Mercedes-Benz die zijn toekomstauto liet inspireren op de Avatar-films. In het paviljoen van Samsung staat een demo-auto, Sony presenteert zijn eigen conceptauto Vision-S, Uber heeft een helikopter-bus aan het plafond hangen, zonneauto Lightyear staat op het Nederlandse startup-plein te shinen, en verder onbekende bedrijven die imponeren met hun futuristische auto’s, steps, segways en drones.
Hoe divers de partijen ook zijn: vele delen de visie dat transport persoonlijker, comfortabeler en duurzamer moet worden. Artificial intelligence (ai) die zorgt voor de optimale individuele instellingen, schermen die de juiste informatie of infotainment laten zien. En natuurlijk: autonoom rijden. De chauffeur hoeft niets meer te doen want het voertuig kiest zelf de beste route en gaat op weg.
8K en foldables
Er was nog veel meer te zien op de CES. Zoals kraakheldere ultraplatte 8K-televisieschermen, de een nog groter dan de ander en sommige vrijwel zonder zwarte rand (‘bezel’) eromheen. Bovendien is dit het jaar van de foldable: laptops die uit één opklapbaar scherm bestaan. Klap je hem open, dan is-ie bruikbaar als ‘gewone’ laptop. Klap hem gerust verder open zodat één groot scherm ontstaat, al dan niet ingedeeld in twee helften. Onder meer Lenovo en Dell presenteerden zulke plooitablets en ook Intel-ceo Robert Swan besteedde er tijdens zijn plenaire presentatie aandacht aan.
Whitman en Trump
Niet echt relevant voor de zakelijke markt, maar wel opmerkelijk was de introductie van Quibi, het nieuwe project van Meg Whitman. De oud-HP-topvrouw heeft zich helemaal gestort op de volgende sociale-mediahype. Quibi (Quick Bits) is een video-app met gestreamde filmpjes van maximaal tien minuten. De fragmenten zijn zodanig geoptimaliseerd voor smartphones, dat je ze zowel horizontaal als verticaal beeldvullend kunt bekijken. De oriëntatie is zonder hapering te wisselen voor extra effect. Door de verticale uitsnede ervaar je het fragment namelijk anders dan in het wijdere horizontale beeld.
En dan was er nog de ophef over de deelname van Ivanka Trump aan de CES. Veel bezoekers en media vroegen zich af waarom de organisatie uitgerekend de presidentsdochter en -adviseur had uitgenodigd om dinsdag te spreken over de toekomst van werken. Critici zeggen dat ze geen deskundige op dit gebied is, niet actief is in de techwereld en een impopulaire regering vertegenwoordigt. Er zijn voldoende geschiktere vrouwelijke sprekers dan Ivanka te vinden, vinden ze.
Verweven in de maatschappij
Zo zie je maar weer. Een eenvoudige elektronicabeurs kun je de CES absoluut niet meer noemen. Technologie zit zo diep verweven in de maatschappij dat thema’s als transport, entertainment en politiek allemaal met elkaar verweven raken op de beursvloer. Blackberry-topman Chen zit inmiddels alweer in een volgende meeting. Hopelijk heeft hij van zijn ontbijt genoten.