De vrachtwagens van Daimler, waaronder de Mercedes-Benz Actros, beschikken over een adaptieve cruisecontrol. Voor dit systeem, waarmee trucks semi-autonoom rijden, doet de autofabrikant beroep op technologieën van TomTom en Bosch. Zo levert TomTom kaarten waarmee de vrachtwagen de snelheid en bijbehorende versnelling voor de komende twee kilometer van de truck bepaalt.
Daimler noemt zijn adaptieve cruisecontrol een predictive powertrain control (ppc)-systeem. Op basis van digitale kaarten en gps-data van TomTom worden hoogteverschillen in het landschap, de bochten, de snelheidslimiet en eventuele verkeersborden voor de komende twee kilometer inzichtelijk gemaakt. Het systeem bepaalt met deze informatie de snelheid en bijbehorende versnelling van de truck. Als er een daling van de weg nadert, bepaalt het systeem om het gas los te laten en om op de motor te remmen, in plaats van daadwerkelijk remmen.
Ook maken de Daimler-trucks gebruik van Bosch-technologie om een zogeheten digitale horizon te genereren. Dit wordt gebruikt om de optimale afstand tot het voertuig voor de truck te bepalen.
Dit semi-autonoom rijden is een tussenstap richting autonoom rijden. De cruise control moet het rijcomfort van de chauffeurs verbeteren. Bovendien zegt de fabrikant hiermee het brandstofverbruik te optimaliseren. Het kan bijdragen tot een brandstofvermindering van vijf procent per voertuig, wat resulteert in een lagere CO2-uitstoot.
CES 2020
Daimler maakt tijdens de Internationale Automobilausstellung (IAA) in september 2018 al bekend zijn trucks uit te rusten met deze adaptieve cruisecontrol-systemen. Het gaat om Mercedes-Benz in Europa. In de VS zijn trucks van Freightliner en Western Star uitgerust met deze technologie, In Azië gaat het om het automerk Fuso.
In 2018 werd niet bekendgemaakt welke leveranciers en technologieën worden ingezet voor het semi-autonoom rijden. Nu de Consumer Electronics Show (CES) van 7 tot en met 10 januari plaatsvindt in Las Vegas, wordt bekendgemaakt dat dit TomTom en Bosch zijn, met hun advanced driver assistance systems-kaarten (TomTom) en de digitale horizon (Bosch).