De inzet van tablets op de werkvloer is over het hoogtepunt heen. In 2015 lag het percentage locaties met zakelijke tablets nog op 36 procent. Dit is in 2019 afgenomen tot 30 procent. Daarmee is de groei van het zakelijk gebruik van tablets gemiddeld afgenomen. Maar, er zijn verschillen per branche: de zorg laat een stijging zien.
Dit blijkt uit onderzoek van Smart Profile onder meer dan vierduizend Nederlandse bedrijfsvestigingen met vijftig of meer werknemers.
Landelijk neemt het gebruik van tablets af. Maar er zijn verschillen per branche, de zorgsector laat bijvoorbeeld een stijging van 6,1 procentpunt zien ten opzichte van vorig jaar. De sector scoort hiermee ver bovengemiddeld: 42 procent van deze organisaties gebuikt een tablet.
Ook in de bouwsector is de penetratie hoog met 40 procent. De tabletpenetratie ligt het laagst in de industrie met 19 procent en de financiële dienstverlening met 23 procent.
iPad het populairst
De Nederlandse markt voor tablets wordt aangevoerd door Apple. Ongeveer 89 van de 100 zakelijke tablets is een iPad. Samsung volgt op de tweede plaats. Microsoft staat zijn derde plek dit jaar af aan Dell, met een verschil van 0,4 procentpunt. Ten opzichte van vorig jaar is het aandeel van Apple toegenomen met 3,8 procentpunt, terwijl Samsung 2 procentpunt moest inleveren.
Thin clients van HP in trek
Smart profile onderzocht ook het thin client-gebruik. Dit blijft, net als bij tablets, stabiel. In 2019 vormen thin clients circa 19 procent van alle zakelijke eindgebruiker-hardware.
In thin client-gebruik zijn grote verschillen zichtbaar tussen de verschillende marktsegmenten. Met een penetratie van 74 procent is dit type hardware het populairst in de zorgsector, gevolgd door de overheid met 73 procent. Het gebruik ligt het laagst in het onderwijs, waar het aandeel slechts 16 procent is, en de ict-sector, met een penetratie van 26 procent.
Het grootste deel van de Nederlandse zakelijke markt kiest voor HP als leverancier van hun thin client: HP heeft een aandeel van ruim 57 procent (een stijging van 3,8 procentpunt ten opzichte van 2018). Dell is tweede, maar volgt met een afstand van 36,1 procentpunt en moet tevens 4,3 procentpunt aandeel ten opzichte van 2018 inleveren. Lenovo moet zijn derde plaats dit jaar afstaan aan Fujitsu.