KPN mag het merk van internetaanbieder Xs4all opheffen en de activiteiten op laten gaan in het moederconcern. De Amsterdamse Ondernemingskamer wijst het verzoek van de ondernemingsraad (or) van Xs4all af om dat besluit van KPN terug te draaien. De klachten van de Xs4all-or zijn volgens de rechter ongegrond.
De Xs4all-or stelde in de zaak onder meer dat het besluit om de merknaam van Xs4all te schrappen en te integreren in het moederbedrijf het gevolg was van wanbeleid van KPN waarbij de unieke positie van het dochterbedrijf van KPN niet werd erkend.
De ondernemingsraad verzocht om een onderzoek in te stellen naar het beleid en de gang van zaken van KPN en Xs4all. De Xs4all-or eiste onder meer de benoeming van een tijdelijk bestuurder van Xs4all.
Volgens de rechter gaf het management van Xs4all voldoende inzicht in de beweegredenen om Xs4all te integreren binnen KPN en het merk Xs4all te schrappen. Ook is het besluit volgens de rechter voldoende gemotiveerd.
Volgens de Xs4all-or zou KPN op oneigenlijke wijze hebben ingegrepen in de dagelijkse besturing en operationele processen binnen Xs4all, waardoor de dienstverlening onder druk werd gezet. De Ondernemingskamer ziet geen gegronde reden om aan een juist beleid en juiste gang van zaken te twijfelen. ‘Xs4all heeft het eigen belang van Xs4all niet op oneigenlijke of onredelijke wijze achtergesteld bij de belangen van het KPN concern.’ De rechter stelt verder dat het besluit tot integratie geen ingrijpende personele gevolgen heeft. ‘Er vallen geen gedwongen ontslagen.’
Reactie KPN
KPN-ceo Joost Farwerck, reageert: ‘Het is goed dat er nu duidelijkheid is. Voor mij is het nu belangrijk om eerst in overleg te gaan met de medewerkers van Xs4all. Ik wil in het begin van het nieuwe jaar onderzoeken hoe we hier samen een succes van kunnen maken. Voorlopig verandert er niets aan onze dienstverlening voor klanten.’
Bekijk hier de uitspraak.
Deze uitslag was volkomen voorspelbaar. De Ondernemingskamer past “marginale toetsing” toe. Voorbeeld van enorme geld en energie verspilling door de OR. De beleidsvrijheid van “de ondernemer” is nou eenmaal heel groot op grond van de rechtspraak.
= “Voorbeeld van enorme geld en energie verspilling door de OR.”
Omdat het kosten met zich mee bracht was het dus verspilling? Wat een krom argument!
Als ik om de een of andere reden een beroep moet doen op de rechtspraak is dat volgens die redenering bij voorbaat al verspilling omdat het geld kost, ongeacht of ik meen in mijn recht te staan.
= “De Ondernemingskamer past “marginale toetsing” toe.”
Dat zegt iets over die Ondernemingskamer: iets marginaals. Weinig vertrouwenwekkend.
Al met al was deze exercitie wel een prima reklamecampagne voor Freedom.nl waar ik inmiddels klant ben.
De manier waarop KPN omgaat met zijn merken zal de geschiedenisboeken ingaan als een schoolvoorbeeld van hoe je in je eigen voet kan schieten. Docenten merken-management smullen ervan.