Een groot deel van de taken van Schiphol Telematics, onderdeel van Schiphol Group, wordt uitbesteed aan Conscia, Allinq en Securelink. Van de telecomoperator voor de luchthaven blijft een regieorganisatie over. Een deel van de medewerkers kan bij Schiphol Telematics blijven werken.
Schiphol Telematics (ST) is zo’n twintig jaar de telecomoperator op en rond de luchthaven Schiphol. Het bedrijf levert diensten op het gebied van ip-netwerken, internet, vaste en mobiele netwerken en internet-of-things. Moederbedrijf Schiphol heeft besloten om de operationele taken van ST in handen van derden te leggen. Daar zou meer technologische en innovatieve kennis zitten om goed in te kunnen blijven spelen op nieuwe ontwikkelingen en klantbehoeften op de luchthaven.
Na een, zoals ST het noemt, ‘uitvraag’ in de markt’ voor het outsourcen van de it-beveiligingswerkzaamheden zijn drie bedrijven geselecteerd: Conscia, Allinq en Securelink. De looptijd van de contracten is vijf jaar. Over de waarde van de overeenkomsten worden geen mededelingen gedaan.
Contractpartners
Infrastructuurdienstverlener Conscia uit Gouda neemt het operationeel netwerkbeheer op zich. Het bedrijf, dat al een jaar of twintig voor Schiphol werkt, richt een hiervoor een speciale business service unit op. Naast het beheer van het Schiphol-netwerk omvat ook het contract het levenscyclusbeheer voor alle netwerkcomponenten. Daarnaast treedt Conscia op als serviceintegrator in de samenwerking met de twee andere contractpartijen.
Allinq uit Harderwijk levert ondersteunende diensten voor de passieve telecomstructuur van Schiphol. Daarbij gaat het met name om netwerkbekabeling en het oplossen van storingen.
It-beveiligingsintegrator Securelink, tegenwoordig onderdeel van de Franse netwerkdienstverlener Orange, krijgt de verantwoordelijkheid voor de beveiliging van dataconnectiviteit en communicatieoplossingen.
Regieorganiatie
De werkzaamheden van ST worden gefaseerd overgedragen aan de drie contractpartijen. De telecomoperator krijgt de rol van regieorganisatie. Een deel van het personeel, nu bijna honderd man plus een tiental inhuurkrachten, blijft in dienst van ST. Een woordvoerder van Schiphol laat weten dat de rest van medewerkers ‘die interesse hebben in indiensttreding bij een sourcingpartij de komende periode kunnen solliciteren op vacatures’. Wat precies de verhouding is tussen medewerkers die mogen blijven en zij moeten vertrekken, is nog onbekend.
De zegsman benadrukt dat Schiphol Group nog een eigen it-afdeling heeft waarbinnen het Schiphol Cyber Security Centre valt. Die afdeling voert beveiligingstaken voor de it-omgeving uit. Daarnaast heeft Schiphol ook hier al enige tijd een aantal it-taken uitbesteed, zoals het werkplekbeheer (‘Digital Workplace). Dat wordt sinds vorig jaar uitgevoerd voor maximaal acht jaar door KPN dat het contract van Fujitsu overnam.