Gasten van alle 252 kamers in Postillion Hotel Amsterdam bedienen vanaf deze week de gordijnen, het licht, de temperatuur en de televisie met hun stem. De hotelketen wil in de toekomst ook experimenteren met spraakbesturing van diensten buiten de kamer, zoals het bestellen van een taxi.
Het bijzondere aan de Postillion-oplossing is dat één centraal besturingssysteem 252 kamers controleert. Veel consumentenoplossingen voor spraakbesturing zijn enkelvoudig, voor het besturen van slechts één kamer. Het systeem wordt ook steeds intuïtiever en slimmer. Als een hotelgast in de toekomst ‘ik heb het koud’ zegt, dan bedenkt het systeem zelf dat de temperatuur in de kamer omhoog moet.
In november 2018 werden de eerste twee kamers met het spraakgestuurde systeem uitgerust; vanaf 16 december 2019 zijn alle kamers met de stem te bedienen. Postillion werkt bij dit project samen met hardwareleverancier Harman (onderdeel van Samsung), het Amerikaanse audio- en spraakherkenningsbedrijf SoundHound en geluiddienstverlener Bourgonje uit Zoetermeer.
Smart hospitality in de kinderschoenen
Erik-Jan Ginjaar, directeur Postillion Hotels, geeft aan dat ‘smart hospitality’ veel kansen en mogelijkheden biedt voor de hotelbranche. Zo bouwde de hotelketen eerder een ai-boekingssysteem voor hotelovernachtingen, vergaderingen en congressen. Toch moesten veel gasten ook wennen aan de ‘slimme’ hotelkamers. ‘We kwamen er vrij snel na de oplevering van de eerste kamers achter dat hotelgasten moeite hadden met het ontbreken van een ouderwetse telefoon op de kamer. We bewegen ons in een sector waar veel dingen nog op traditionele wijze gebeuren. Het is dan ook een extra grote uitdaging om ons bedrijf mee te nemen in de digitale transformatie die wij als Postillion voor ogen hebben.’