Het Amerikaanse Cumulus Networks biedt netwerksoftware voor het ontwerpen, uitvoeren en beheren van moderne datacenters. Hun open netwerksoftware, Cumulus Linux, stelt bedrijven naar eigen zeggen in staat om het netwerk op een betaalbare manier op te bouwen en efficiënt te bedienen, door verticale netwerkstacks te ontsluiten. Channelweb spreekt met partnerdirecteur Lara O’Brien over hoe de onderneming open netwerken op de kaart zet.
Komende januari viert Cumulus zijn tiende verjaardag. De onderneming telt in totaal 220 medewerkers, waarvan 60 procent engineers zijn. Het bedrijf groeit volgens O’Brien hard, met in totaal twaalf hardware-partnerships die toegang bieden tot 134 platforms. De eerste klantnamen in Nederland zijn Naturalis en DCSpine, onderdeel van Eurofiber. Distributeur van Cumulus is Exclusive Networks.
De partnerdirecteur gaat ook dieper in op de producten, zo geeft ze aan dat het productportfolio van Cumulus bestaat uit Cumulus Linux en NetQ. ‘Cumulus Linux is een innovatief, open netwerkbesturingssysteem dat gebruikers in staat stelt het datacenternetwerk te automatiseren, aan te passen en te schalen. NetQ is een schaalbare, moderne toolset voor netwerkbeheer die real-time inzicht biedt in overlay en underlay netwerken. NetQ levert bruikbare inzichten en operationele informatie over de gezondheid van het datacenter.’
Dell en Mellanox
De twee key hardware partners van Cumulus zijn Dell en Mellanox. Door de nauwe samenwerking met deze twee gevestigde partijen is het volgens de partnerdirecteur mogelijk om te ontwikkelen en snel te groeien. O’Brien geeft aan dat nieuwe partners welkom zijn, maar dat deze partijen wel uitvoerig worden gewogen. ‘Iedere nieuwe partner wordt zorgvuldig beoordeeld door Cumulus om ervoor te zorgen dat er een logische en wederzijdse afstemming is om het succes te garanderen. Een partnerschap, of het nu een hardware, software of channel partnership is, moet waardevol zijn voor de klant en zorgen voor meer keuzemogelijkheden en voor flexibiliteit en efficiëntie die nergens anders te krijgen is. Cumulus werkt het liefst met een handvol aan focuspartners die allemaal willen differentiëren en innoveren en echt geloven in het moderne, open datacenter.’
Netwerk niet langer bottleneck
Het is een uitdaging die elke onderneming al te goed kent: silo-servers, opslag en computers maken de traditionele it-infrastructuur duur en complex om te onderhouden en creëren een dynamiek die bedrijfsinnovatie tegenhoudt. Een hyperconverged infrastructuur met open netwerksoftware zorgt voor flexibiliteit en een sterk vereenvoudigd operationeel model voor computers, opslag en netwerken. Cumulus Networks daagt de huidige netwerkmarkt volgens de O’Brien uit met software voor het ontwerpen, beheren en exploiteren van moderne datacenters die simpel, open, flexibel, veerkrachtig en schaalbaar zijn. Het netwerk zal niet langer de bottleneck zijn voor technologische vooruitgang, zo claimt de onderneming.
Tot slot gaat de partnerdirecteur in op de visie van Cumulus. ‘Die is eenvoudig: betere netwerken opbouwen in de cloud. Cumulus wil de netwerkindustrie ten goede veranderen. De nadruk ligt op het bieden van keuzes voor hardware, bekabeling, architectuur, protocollen et cetera. De focus op het scheiden van hardware en software betekent dat klanten kunnen kiezen hoe zij hun bedrijf willen runnen. Cumulus Networks ziet dat bedrijven aan het zoeken zijn naar nieuwe, flexibele oplossingen voor het netwerk. Een aantal van de branches waarin dit speelt, zijn de financiële branche, retail, onderwijs, overheid en bedrijven binnen de platformindustrie. Dit zijn dan ook de belangrijkste sectoren voor de netwerkpartij’, zo besluit O’Brien.
Lara O’Brien
Lara O’Brien is wereldwijd partnerdirecteur van Cumulus en daarbij verantwoordelijk voor het aansturen van de partnerschapsfunctie. Dit omvat hardware/oem-partnerschappen, zoals Dell EMC & Mellanox Technologies, en het bredere partner-ecosysteem, met Tier 1-, Distributie- en Tier 2-partnerschappen.
O’Brien heeft meer dan twintig jaar ervaring in channels & alliances management, gtm-programma’s en marketing. Het grootste deel van die tijd bracht ze door bij Cisco (dertien jaar) waarin ze bezig was met taken zoals het uitbouwen van de strategic alliance-functie in Asia Pacific, het leiden van de wereldwijde marketinginspanningen voor Cisco’s grootste alliantiepartner IBM en het ontwikkelen van een wereldwijd programma voor het mogelijk maken van de verkoop om de interactie met het management van service providers te stimuleren. Meer recentelijk leidde ze een cross-functioneel wereldwijd team om het nieuwe partnerprogramma van Riverbed Technology te ontwerpen en te lanceren. Ze heeft ook functies bekleed waarin ze klanten zoals onder andere Cisco, Salesforce, VMware, Juniper, Autodesk en F5 heeft geadviseerd over hoe gtm-partnerprogramma’s effectief kunnen worden uitgevoerd om de verkoop, het inschakelen, het genereren van vraag en de uitbreiding van het kanaal te stimuleren. Haar carrière heeft haar van Australië naar Singapore en de VS gebracht.