Doorgaans domineren de grote internationale ict-bedrijven de top tien van de Computable 100. Alleen het Nederlandse ASML weet structureel een plekje in de hoogste regionen te bemachtigen. Daar komt dit jaar verandering in, want Afas Software uit Leusden maakt een megasprong ten opzichte van vorig jaar en verruilt de twaalfde positie voor plek vijf.
Twee Nederlandse speler in de top tien betekent dat de internationale ict-bedrijven nog steeds de boventoon in de lijst voeren. Wel zijn er iets meer verschuivingen in de lijst dan dat die er vorig jaar waren. De meest opvallende is de nieuwe nummer één: Google. Het bedrijf uit het Amerikaanse Mountain View verdringt na twee jaar Microsoft aan de top. In de periode 2014 tot en met 2016 was Apple koploper.
Microsoft weet nog wel een tweede positie in de Computable 100 te bemachtigen, Apple noteert net als vorig jaar een derde plek. ASML behoudt zijn vierde plek en daarna volgt dus Afas Software. Door de sprong van dit bedrijf moeten respectievelijk Amazon Web Services, IBM en Cisco allemaal één plekje inleveren ten opzichte van 2018. Accenture blijft staan op plek negen, Capgemini zakt twee plekken en sluit de top tien af.
Sprongen voorwaarts
De sprongen voorwaarts van Google en Afas Software vallen op, toch zijn dit niet de grootste stijgers in 2019. Als we naar de complete top honderd ict-bedrijven kijken, dan is AT&T de grootste stijger van iedereen. Het bedrijf klom maar liefst 51 plekken van positie 97 naar 46. De van oorsprong telecomgigant is zijn horizon aan het verbreden en tekende in 2019 twee grote wereldwijde cloudovereenkomsten met Microsoft en IBM. Andere grote stijgers zijn Acer met 42 plekken en DXC met 34. Vinci Energies is in Nederland hard bezig om een geduchte concurrent te worden van andere ict-dienstverleners. De labels Axians en Koning & Hartman stegen respectievelijk 29 en 21 posities. Voor Axians betekent dit een tweede grote sprong voorwaarts in twee jaar tijd.
Net als voorgaande jaren is de Computable 100 voor ict-bedrijven bepaald op basis van het imago als zakenpartner, op het vlak van innovatie, als geliefde werkgever en het kennisniveau van de ict’ers. Daar zijn dit jaar twee onderwerpen aan toegevoegd. Zo hebben we de deelnemers aan ons onderzoek gevraagd hoe zij aankijken tegen de financiële stabiliteit van deze ict-bedrijven en hoe zijn vinden dat deze spelers het doen op het vlak van duurzaamheid. Deze resultaten zijn ook meegenomen in de overall lijst.
Zakenpartner en innovatie
Zoals al jaren is Microsoft wederom het meest geliefd om zaken mee te doen. Het bedrijf uit het Amerikaanse Redmond heeft een compleet ecosysteem van partners en oplossingen om zich heen opgebouwd waardoor het klanten een complete oplossing kan leveren. Dit betaalt zich al jaren uit in zakelijke populariteit. Google is op deze deellijst wederom de nummer twee, positie drie wordt in 2019 ingenomen door een opnieuw sterk oprukkend Afas Software. Op vallend is verder nog het wegglijden van KPN op deze lijst te noemen. Het zakt van plek drie naar positie negen.
Op het vlak van innovatie strijden doorgaan Google en Apple met elkaar om de hoogste positie. Dit jaar wint Google hier wederom, maar Apple wordt van de twee positie verdreven door ASML. Het Veldhovense bedrijf rukt op vanaf plek vijf. Ook hier laat Afas Software een sprong voorwaarts zien en klimt het op van de dertiende naar de zesde plaats. Ook Adyen maakt een sprong de top tien in.
Werkgever en kennisniveau
Als meest geliefde werkgever doet Google het doorgaans goed en dat is in 2019 niet anders. Daar vlak achter wisselen Microsoft en Apple wel van plek ten opzichte van vorig jaar. ASML staat steady op positie vier en op plek vijf is Afas Software met een sprong voorwaarts te vinden. Capgemini laat het op dit onderdeel een beetje afweten en zakt weg van plek zes naar de tiende positie.
Maar waar werken de knapste koppen in de Nederlandse ict-markt? Vorig jaar was dit nog bij Google, maar in 2019 wordt dit bedrijf van de troon gestoten door ASML. In deze deellijst wisselt de voltallige top tien ten opzichte van vorige jaar. Microsoft, Accenture, IBM en Capgemini stijgen allemaal één plek, terwijl Cisco juist een plek moet inleveren. Afas Software laat weer een mooie sprong voorwaarts zien, terwijl Amazon Web Services juist de tegenovergestelde beweging maakt.
Twee extra top 50’s
Zoals gezegd is er afgelopen jaar voor het eerst ook gevraagd naar de financiële stabiliteit en de duurzaamheid van ict-bedrijven. Door een iets lagere respons zijn hiervoor twee keer een top vijftig ontwikkeld. Apple wordt met afstand de winnaar op de eerste lijst, de financiële stabiliteit van het bedrijf wordt door veel Nederlandse ict’ers benoemd. Het wordt gevolgd door respectievelijk Google en Microsoft. Afas Software volgt hier, maar weet het wel tot de nummer één te schoppen op het vlak van duurzaamheid. Hier leidt dit Nederlandse bedrijf met afstand op Apple, Google en Microsoft.
Vorig jaar hebben we voor het eerst de deelnemende ict-bedrijven aan het imago-onderzoek opgesplitst naar internationaal en Nederlands. Dat hebben we dit jaar weer, lees hiervoor de analyse ‘Nederland maakt vuist tegen internationale ict-toppers’. Dit jaar waren 73 Nederlandse ict-bedrijven onderdeel van onze imago-onderzoek. Ook zijn de ict-bedrijven beoordeeld op verschillende topics. Kijk hier voor deze lijstjes.
Verantwoording imago-onderzoek Enigma Research
Enigma Research voerde voor de Computable 100 het imago-onderzoek uit via internet. In totaal 2.073 personen vulden de vragenlijst volledig in. In het onderzoek werd specifiek gevraagd naar het imago als zakenpartner, als werkgever, op het gebied van innovatie, op basis van het kennisniveau van de medewerkers, qua financiële stabiliteit, duurzaamheid en 27 ict-deelgebieden.
De berekening vond plaats door de deeltotalen op te tellen en te indexeren ten opzichte van de nummer één. Mocht er ergens een gelijke stand optreden, dan werd in de hoofdlijst de onderlinge verhouding bepaald op basis van het totaal aantal gegeven beoordelingen (waarbij minder beoordelingen bij een gelijke score voorgaat). In de deelcategorieën werd bij een gelijke stand de onderlinge verhouding bepaald op basis van meest gegeven hoogste scores.
Aan het imago-onderzoek namen 156 ict-bedrijven deel. Om tot deze top 156 te worden toegelaten, was een minimale omzetgrens van zestig miljoen euro in Nederland vereist.