Werken op de Erasmus Universiteit Rotterdam (EUR) heeft een heel speciale dynamiek. Neem nu alleen al je klanten: 32.000 studenten, aangevuld met duizend docenten, onderzoekers en medewerkers in de bedrijfsvoering. Met veel van hen heb je rechtstreeks contact, dus je ziet elke dag voor wie je het doet. En dan ook nog eens in de tofste stad van Nederland!
Projectleider Tamar van Heyningen is net terug van een volle week Amsterdam Women in Tech Regatta: “Een ontzettend gaaf programma met elke dag een ander onderwerp. Deelnemen aan dit soort activiteiten wordt nadrukkelijk gestimuleerd en gefaciliteerd door de EUR.”
MAATSCHAPPELIJK RELEVANT
Roelien Ritsema van Eck, lid van het College van Bestuur, bevestigt de actieve inzet op kennisontwikkeling: “Als IT’er op de EUR lever je maatschappelijk zeer relevant werk. Je helpt studenten opleiden en faciliteert vooruitgang via onderzoek. In onze Strategy 2024 hebben we als onze missie geformuleerd: een positieve impact creëren voor de maatschappij van de toekomst. Voor het slagen van deze missie is een sterke professional service van groot belang. Onze IT’ers moeten in staat zijn om de toenemende digitalisering bij te houden in een diverse, veeleisende en steeds veranderende internationale omgeving. Ik ben ontzettend trots dat onze IT-afdeling is bekroond met een hoge notering als universitaire IT-werkgever in de Computable 100. Ik zie hierin een bevestiging dat we op het gebied van IT-services de juiste koers varen.”
Dat het commitment tot op het hoogste bestuurlijke niveau diepgeworteld is, ondervond service- en procesmanager Mladen Acinger. Hij construeerde de ‘panieksituatie’ voor de universiteit tijdens de landelijke cybercrisisoefening OZON 2018. “Als een soort spion zocht ik in de organisatie een zwakke plek in het IT-gebruik. Bijvoorbeeld een onderzoeksgroep die het niet zo nauw neemt met het afschermen van data. Of tentamencijfers die niet correct zijn opgeslagen, zodat studenten ze kunnen manipuleren. Het CvB zou maar twee uur meedoen aan de oefening, maar dat werden de twee volle dagen. Hetzelfde gebeurde binnen IT: uiteindelijk hielp de hele werkvloer mee. Want dat is IT: veel innoveren en vooruitlopen, maar ook reactief bezig zijn, problemen oplossen. En dan staan we er met z’n allen!”
VR EN AR
“Mijn eerste opdracht was, in samenwerking met studenten en docenten, de ontwikkeling van een gamified app, de EUR Game”, aldus Tamar. “Deze bevat formatieve toetsen waarmee studenten over hun eigen vakken vragen beantwoorden en meteen feedback krijgen. Docenten kunnen zo snel zien op welk niveau hun studenten zitten en daarop hun colleges aanpassen.”
Bij al dit soort initiatieven kijkt ook IT-architect Dennis Stakenburg mee. Hij en zijn collega’s bewaken niet alleen de kaders van lopende projecten, maar toetsen ook hoe alle ontwikkelingen passen in de totale IT-visie van de EUR. “We voeren nu een grote professionaliseringsslag uit in de EUR-architectuur, waarbij we de blik nadrukkelijk op een aantal jaren vooruit richten. Samen met de IT-beheerders zorgen we voor een infrastructuur die ondersteuning biedt voor innovaties binnen het onderwijs en onderzoek, nu en in de toekomst. Denk aan de inzet van VR en AR.”
Zo is derdejaarsstudent Jordie van den Burgt blij dat hij Massive Open Online Courses (MOOC’s) kan volgen: “Door mijn ADHD haal ik in collegezalen weinig uit de lessen. MOOC, met video’s en opdrachten, is voor mij de ideale oplossing om mijn bachelor International Business Administration succesvol te doorlopen.”
GROTE AUTONOMIE
Dankzij de korte afstand tot de universitaire processen, is het makkelijk om de IT optimaal af te stemmen op de wensen van de gebruikers. Zo overleggen Dennis en zijn collegaarchitecten regelmatig met de informatiemanagers van onderwijs, onderzoek, en bedrijfsvoering. Terwijl Tamar alle ruimte kreeg om een studentenpanel als feedbackgroep op te zetten. Immers, IT’ers zijn heel techsavvy, terwijl gebruikers eigen ideeën hebben over intuïtiviteit.
Ook Mladen ervaart de grote autonomie: “Ik heb niet het gevoel dat ik een baas heb. Er is ruimte voor flexibiliteit en creativiteit om met de afwisseling van elke dag om te gaan. Wil je sleur, of ben je blauw en vierkant, dan krijg je het hier moeilijker.”
De EUR biedt IT’ers volop mogelijkheden om horizontaal of verticaal door te groeien in een grote verscheidenheid aan functies. Reken op een vooruitstrevende en enthousiasmerende werkomgeving, waarin ondernemende medewerkers ruimte krijgen voor het ontwikkelen en realiseren van verbeteringen en innovatie. En vanzelfsprekend biedt de EUR goede arbeidsvoorwaarden en een uitgebreid aanbod trainingen en opleidingen, dat binnen de EUR is belegd in een apart Trainings- en Ontwikkelingsplatform (TOP).
Wil je weten welke vacatures er online staan? Bekijk ze hier.