Thijs Goossens is de nieuwe channeldirecteur Benelux bij Infor, leverancier van branchespecifieke cloudapplicaties. Hij zet zich in voor het ontwikkelen en uitbouwen van het partnernetwerk in Nederland, België en Luxemburg. In zijn rol wil hij ook innovatie bij bestaande en nieuwe partners stimuleren. Channelweb neemt Goossens onder vuur.
In je nieuwe rol focus je op het uitbreiden en vergroten van de salesmogelijkheden door nieuwe samenwerkingsverbanden aan te gaan met resellers en partners en verbeter je de huidige partnerships. Daarnaast stimuleer je innovatie bij bestaande en nieuwe partners. Hoe loopt het tot nu toe en op welk vlak is innovatie essentieel?
‘Je ziet een hele duidelijke scheiding tussen partners die cloudinnovaties al volledig hebben omarmd, gebruikmaken van de nieuwe technologieën als iot en ai en bezig zijn met de digitale transformatie van hun klanten, en partners die dat nog niet doen. Zij zien wel dat de wereld verandert, maar weten nog niet goed hoe ze daar op in moeten spelen. Wat daarnaast opvalt is dat de nieuwe partners die toetreden tot ons ecosysteem veelal een volledige focus hebben op onze cloudproducten.’
Je werkte eerder als partner accountmanager bij Microsoft en als channel territory manager commercial market bij McAfee. Bij CA was je verantwoordelijk voor new business bij nieuwe, grote enterprise-accounts. Voordat je de overstap naar Infor maakte, werkte je als senior channel salesmanager bij SAP. Welke ervaringen uit je vorige banen neem je mee in je huidige rol?
‘De afgelopen vijftien jaar heb ik diverse rollen in het kanaal bekleed. Wat me opvalt is dat de grotere, internationale spelers blijven zoeken naar de optimale mix tussen enerzijds het uitbreiden van het lokale salesteam en anderzijds het investeren in channel resources. Het is een beweging die je om de zoveel jaar voorbij ziet komen, en in principe is het een discussie tussen omzet op de korte of de lange termijn. Bedrijven moeten een afweging maken tussen de volgende twee vragen: Wil je gaan zaaien, en een ecosysteem klaarmaken voor wat de toekomst gaat brengen? Of gebruik je de resources om bestaande opportunity’s na te jagen? Deze continue spagaat is een van de lastigste vraagstukken in het vak.’
Je bent momenteel bezig met het verder uitbouwen van het ecosysteem in de Benelux en het veranderen van het beheer van het reeds bestaande ecosysteem. Het altijd in de weer zijn, meerdere ballen in de lucht houden, is iets waar je je naar eigen zeggen prettig bij voelt. Is het soms lastig om het overzicht te houden? Heb je hiervoor tips voor andere Benelux-directeuren?
‘Tips vind ik een groot woord, maar als eindverantwoordelijke voor een channelorganisatie denk ik dat het verstandig is om zowel kortetermijn- als langetermijndoelstellingen op te stellen waarbij je niet alleen kijkt naar het behalen van de omzetdoelstelling. Een ander punt is het bewaken van een goede werk/privé-balans. Denk hierbij aan je familie en je gezondheid. Soms kunnen we in de waan van de dag, verliezen wat er echt belangrijk is in het leven.’
Wat doe je over vijf jaar of waar zien we je terug?
Dat is een makkelijke vraag! Dan werk ik nog bij Infor. Ik ben net vol enthousiasme begonnen, en het is een prachtig bedrijf waar voor mij mooie resultaten en werkplezier te behalen zijn.’
Je noemt bridgen als iets wat je graag doet en wat mensen niet snel van je zullen verwachten. Waarom denk je dat mensen het niet van je verwachten en wat vindt je leuk aan bridgen?
‘Als mensen aan bridge denken, verwachten ze vaak dat het saai en voor oude van dagen is. Maar ik wil eenieder die van spelletjes houdt aanraden het een keer te proberen. Het is voor mij een fascinerend, complex en tactisch spel. Om een beetje te leren bridgen heb je toch al snel een half jaar tot een jaar nodig. Elk spel is anders en ieder spel wordt door iedereen anders gespeeld en aangevlogen. Dat vind ik er persoonlijk zo leuk aan; de verscheidenheid aan biedingen en speelwijzen’.
Welk goede doel/sportevenement draag je een warm hart toe?
‘Er zijn er zoveel dat het moeilijk is om er specifiek een te kiezen. In elk geval elk goed doel, waarbij een vriend of vriendin gaat fietsen/zwemmen/lopen voor een goed doel. En sinds een jaar sponsor ik ook op maandelijkse basis Warchild.’