De Amsterdamse ggz-instelling IPractice biedt sinds kort een ‘blended care’-behandelvorm, waarbij therapie via online-chat een belangrijk element is, naast het face-to-face- en telefonische contact. De resultaten zijn volgens de organisatie veelbelovend; de behandelcapaciteit is met veertig procent vergroot en de administratielast van de gz-psychologen met de helft verminderd.
Cliënten kunnen volgens de instelling direct worden geholpen, de eerste algemene intake en diagnostiek gebeuren online bij Ipractice. Aansluitend is er een face-to-face-afspraak om in thema’s te verdiepen.
De tweewekelijkse afspraken met de gz-psycholoog op de praktijk (of op afstand via video), worden aangevuld met dagelijks online-chatcontact op een moment dat het de cliënt uitkomt. Het online-deel van de behandeling wordt gedaan door startende psychologen, waardoor schaarse tijd van gz-psychologen wordt vrijgespeeld. Bovendien blijkt dat cliënten makkelijker delen in de online-spreekkamer, waardoor de psycholoog beter geïnformeerd is in het dagelijks leven van de patiënt.
Nine Gramberg, gz-psycholoog bij Ipractice, geeft aan dat cliënten meer betrokken zijn bij hun behandeling door het dagelijkse chatcontact. ‘Normaliter duurt een behandeltraject twaalf sessies, nu acht of negen. Het dossier wordt automatisch gevuld, het scheelt ons als behandelaar zeeën van tijd en we merken dat cliënten er goed op reageren.’
Emoties hebben geen wachttijd
Gijs Coppens, gz-psycholoog en algemeen directeur van iPractice, stelt dat technologie een belangrijke bijdrage kan leveren aan het verkorten van de wachtlijsten. Hij meent dat het de hoogste tijd is voor verandering. ‘Sinds Freud hebben we weinig veranderd aan de manier waarop we psychische zorg leveren. Om de GGZ beter bereikbaar en betaalbaar te maken, is implementatie van slimme technologie nodig. Door op de achtergrond processen te automatiseren, blijft er meer tijd over voor de cliënt. Chattechnologie maakt contact laagdrempelig en een therapie persoonlijker.’
Ook geeft hij aan dat er innovatie plaatsvindt door bijvoorbeeld slimme integratie met taal-technologie, zoals berichten automatisch aanvullen, de beste therapeutische antwoorden voorspellen en voorstellen aan de psycholoog. We ontwikkelen ook een chatsimulator om nieuwe psychologen op te leiden tot chat-psycholoog. De grote motivatie is een laagdrempelig psychotherapeutisch contact zonder wachttijd, omdat emoties ook geen wachttijd hebben’, aldus Coppens.
Ipractice is in gesprek met bedrijven om de chattechnologie te implementeren. Daarnaast is er contact met ziekenhuizen en universiteiten om een chatservice te ontwikkelen voor zorgverleners en studenten. Samen met een zorgverzekeraar start er in maart 2020 een pilot om gezamenlijk een chattherapie voor millennials te ontwikkelen.
iPractice
Ipractice is een Amsterdamse startup waar het chatcontact met de cliënt een belangrijk onderdeel is van het behandelproces. De psychologische behandeling wordt aangevuld of vervangen met frequent digitaal contact cliënt-behandelaar (blended care). Minder complexe taken worden gedaan door een online-psycholoog, technologie en de cliënt zelf om schaarse big-psychologen vrij te spelen. Behandelingen worden aangevuld met laagdrempelige online-‘selfservice’-hulpmiddelen Daarnaast wordt technologie ingezet voor het verbeteren van diagnose, indicatiestellingen, en behandelprogramma’s. Dagelijks staan vijftien psychologen, inclusief vijf jonge psychologen in opleiding tot chat-psycholoog, klaar om directe psychologische zorg te verlenen.