DevOn is de technische organisatie binnen de Waada Group. CEO Rahul Sah legt uit hoe de drie IT-diensten van DevOn – agile softwareontwikkeling en applicatiemodernisering, DevOps-consultancy en trainingen – grote bedrijven kunnen helpen om hun digitale transformatie te versnellen.
Rahul Sah begon zijn loopbaan bij Fortune 500-bedrijven in Azië en de Verenigde Staten en werd daarna medeoprichter van Prowareness India, een agile softwareontwikkelings- en consultancybedrijf. Begin 2017 kwam hij naar Delft om met ruim 250 professionals sterke IT-services op te zetten. Wat trof Sah aan?
“De grote westerse bedrijven hebben de afgelopen jaren forse stappen gezet op het gebied van digitale transformatie”, vertelt hij. “Bedrijven als ING lopen daarin voorop. In de VS heeft deze ontwikkeling zich al zo’n vijf jaar geleden voltrokken. Daar hebben we gezien dat het cruciaal is voor je concurrentiekracht om je softwareontwikkeling te verbeteren én met een factor vier te versnellen. Snelheid is de nieuwe valuta, versnelling de onderscheidende factor. Het is de enige manier om in deze snel veranderende markt te overleven. Je zult zien dat onze manier van werken een randvoorwaarde wordt. Dankzij digitalisering kan een bedrijf in drie à vijf jaar twee tot vier keer zo snel groeien. Grote bedrijven die nog geen sterke digitale strategie hebben nemen ‘digital first’-start-ups over om zich hun cultuur, ervaring, technologie en marktpositie eigen te maken. Dat lijkt duur, maar de terugverdientijd is erg kort.”
DNA VERANDEREN
Organisaties maken elke twee jaar een verandering door, legt Sah uit. “Als je naar de Fortune 500-bedrijven kijkt, bepaalt de kracht van hun digitale strategie en het hiernaar kunnen leveren of ze de komende vijf jaar hun positie kunnen behouden. Een ‘digital first’- start- up kan de markt op zijn kop zetten. Daarom moeten bedrijven klantgerichter, wendbaarder, sneller en innovatiever worden. Dat is lastig, vooral als de strategie tot nu toe gewoon goed heeft gewerkt. Deze bedrijven moeten hun DNA veranderen, hun cultuur. Daarvoor is veel informatie, kennis en begeleiding nodig. Grote bedrijven komen bij ons, omdat ze een partner zoeken die niet alleen over de nood zakelijke kennis en expertise beschikt, maar hen ook door het veranderingsproces geleidt.”
DRIE DIENSTEN
Sommige klanten komen bij DevOn binnen via het zusterbedrijf Prowareness; andere komen binnen via de DevOn Summit en MeetUps, kennisevenementen die het bedrijf organiseert. Sah: “Ook benaderen we zelf bedrijven, bijvoorbeeld na een overname, als we vermoeden dat er behoefte is aan digitalisering, of het schalen ervan, en aan de specifieke vaardigheden waarover wij beschikken. Onze missie is om bedrijven te helpen hun digitale reis te versnellen. Daartoe biedt DevOn drie diensten. De eerste is agile softwareontwikkeling en applicatiemodernisering. We helpen bedrijven nieuwe oplossingen bouwen met big data, AI en machine learning, en transformeren legacy-applicatiestacks naar moderne technologische en cloudoplossingen. Dankzij onze deskundige ontwikkelaars in India kunnen we hun software-oplevering met minstens een factor vier versnellen. De tweede dienst is DevOps-consultancy, waarbij we organisaties helpen en instrumenten, blauwdrukken, experts en oplossingen aanreiken om hun ontwikkelpraktijken en -cultuur te transformeren. Onze academie ten slotte, brengt medewerkers van klantbedrijven de benodigde vaardigheden en kennis bij, met een combinatie van micro- en gestructureerde leertrajecten voor leiders, experts en ontwikkelaars op het gebied van DevOps.”
DE TOP 5%
Een andere les die Sah in de VS heeft geleerd is dat veel dienstverleningsbedrijven weinig oog hebben voor de internationale talentenpool. “Doordat ze niet investeerden in hun medewerkers, mislukten veel projecten”, vertelt hij. “Toen we Prowareness opzetten, zijn we ervan uitgegaan dat 50% van het succes van een bedrijf afhankelijk is van de medewerkers. Daarom besloten we om de best mogelijke mensen te werven, de bovenste 5% van de markt, en hen continu te inspireren om waarde toe te voegen voor hun klanten. We noemen hen Accelerators. Wij richten ons op mensen die niet alleen goed zijn in hun vak, maar ook sociaal vaardig zijn en zoveel hartstocht hebben voor wat ze doen, dat ze ook deelnemen in opensourcecommunity’s. Dat zijn de mensen die op onze kennisevenementen afkomen. We observeren hen en gaan met hen in gesprek. Deze mensen willen doorgaans ook bij ons solliciteren.”
PERSOONLIJKE GROEI
“Als ze vervolgens bij ons komen werken,” vervolgt Sah, “vertellen we hoe hun salaris zich de komende vijf jaar ontwikkelt als ze bij ons blijven. Dat geeft rust, en wij investeren in hun verdere groei. Vaak trekken ze ook oud-collega’s mee.” Hij besluit: “Deze gerichtheid op groei past in het gedachtegoed van Waada en creëert een omgeving waarin continu leren en verbeteren centraal staan.”