De Nederlandse Spoorwegen (NS) hebben vannacht geëxperimenteerd met een zelfstandig rijdende passagierstrein. Het is voor NS de eerste van meerdere tests. Al eerder zetten Arriva, RRF en Prorail autonoom rijdende goederentreinen op het spoor.
Voor het experiment zette NS een Sprinter SNG in op de Hanzelijn, het traject tussen Lelystad en Zwolle. De passagierstrein werd voorzien van een computer die communiceert met het besturingssysteem van het voertuig. Hierdoor kon de Sprinter zelfstandig vaart maken, remmen en langs het perron stoppen. De machinist was in de cabine aanwezig om bij te sturen en in te grijpen indien nodig.
De komende maanden gaat NS vaker experimenteren met de autonoom rijdende Sprinter. Dan wordt gekeken naar hoe de trein anticipeert op ander treinverkeer en hoe het voertuig rijdt en remt op gladde sporen. ‘Dit is de eerste en belangrijke stap. We leren hiervan en doen ervaring op voor wat een automatische treinpiloot voor de NS kan betekenen’, licht directeur NS Operatie Marjan Rintel toe. Volgens haar leverde de test waardevolle inzichten en data op.
Arriva, Prorail en RRF
Is het voor NS de eerste test met autonoom rijdende passagierstreinen, concurrent Arriva experimenteerde afgelopen voorjaar al met een zelfstandig rijdende goederenlocomotief tussen Groningen en Zuidhorn, op het traject naar Leeuwarden. Dit gebeurde samen met Prorail en de provincie Groningen. Bovendien testte Prorail eind 2018 samen met vrachtvervoerder Rotterdam Rail Feeding (RRF) en treinfabrikant Alstom met locomotieven op de Betuwelijn. Bij deze tests werd vooral gekeken naar het systeem Automatic Train Operation (ATO) en wat de invoering hiervan betekent voor de capaciteitsuitbreiding op het spoor.
Bij deze eerdere experimenten wilde NS niet meedoen in verband met weerstand vanuit de vakbonden. Zij zijn bezorgd dat autonoom rijdende treinen op termijn het werk van machinisten zou kunnen overnemen. Het is niet duidelijk of de vakbonden hun zorgen hebben bijgesteld of dat NS daarmee geen rekening meer houdt.