Een dertiental partijen gaat vanaf 2020 onder de noemer Dutch Drone Delta een studie verrichten naar de mogelijkheden voor het vervoeren van goederen en personen middels drones. Het consortium, met daarin onder andere Schiphol, KLM en Rijkswaterstaat, maakte de plannen wereldkundig tijdens de vorig week gehouden Amsterdam Drone Week.
Het idee achter de samenwerking is dat drones een grote rol kunnen spelen in medische spoedtransporten, de beveiliging en inspectie van havengebieden en zelfs vracht- en personenvervoer. Maar, zo vindt Dutch Drone Delta, eerst moet er werk gemaakt worden van de maatschappelijke acceptatie van drones en een veilige samenwerking met andere gebruikers van het luchtruim. In het komende jaar willen de partijen dan ook onderzoeken waar de inzet van dergelijke drones mogelijk is en hoe de operatie in zijn werk zou moeten gaan. Pas in een later stadium komen zaken als testvluchten aan de orde.
Vijf terreinen
Volgens de initiatiefnemers is de samenwerking gericht op een veilige, sociaal geaccepteerde en duurzame toepassing van drones voor het oplossen van knelpunten in de grootstedelijke mobiliteit. Daarbij gaat de aandacht hij naar vijf terreinen: maatschappelijke meerwaarde en sociale acceptatie; autonome lange-afstandsvluchten; veilige integratie van bemand en onbemand verkeer; bezorging middels drones; en vervoer van vracht en personen tussen en binnen steden.
De dertien partijen die het consortium vormen, zijn Space53, KLM, Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL), Royal Schiphol Group, Port of Rotterdam, KPN, ASR schadeverzekeringen, RAI, Connekt, Antea Group, Koninklijke NLR, AirHub en Rijkswaterstaat.
De oprichting van Dutch Drone Delta vond plaats tijdens de openingsdag van Amsterdam Drone Week (‘The way out is the way up’), waarvan de tweede editie zich van 4 t/m 6 december afspeelde in RAI Amsterdam. Het evenement geldt als het belangrijkste wereldwijde platform voor het delen van kennis over huidige luchtoplossingen, innovaties en essentiële regelgeving.