Ik vind dat we het Sinterklaasjournaal moeten afschaffen. Niet vanwege de kleur van de pieten maar om een andere reden. Ik vind het jaarlijks terugkerende goedheiligmanjournaal geen goed voorbeeld voor onze kinderen. Want hoe lang komt sinterklaas nu al in Nederland? Een paar honderd jaar? En nog steeds is het logistieke proces een chaos.
Als je naar het Sinterklaasjournaal kijkt, dan kun je niet anders dan tot de conclusie komen dat het organisatietalent van de sint minder dan nul is. Dan weer is het boek van sinterklaas kwijt, dan weer liggen de cadeautjes in het water, dan zit er weer te weinig olie in de motor van de stoomboot. Het is elk jaar wat. Een beetje agile werken zit er niet in. En hoe lost sinterklaas dit op? Door nog meer pieten aan te nemen. Kortom, we leren onze kinderen dat je een puinhoop van je proces kunt oplossen door nog meer mensen aan te nemen.
Nog wel gourmetten
Zo steriel als mijn vrouw het sinterklaasfeest organiseert hoeft ook weer niet. Wij trekken namelijk geautomatiseerd lootjes. Vervolgens krijgen we een mailtje met daarin de naam van de persoon waar jij cadeautjes voor moet kopen met daarbij direct zijn of haar verlanglijstje. Dat verlanglijstje is gewoon een lijstje met linkjes naar de webshop waar je deze cadeautjes kunt kopen. Hier klik je dus op en binnen vijf minuten heb je alle cadeautjes besteld en worden ze ingepakt en al bij je thuisbezorgd. Voor de gezelligheid gaan we er nog wel bij gourmetten, maar dit doen we in de schuur met de jas aan anders stinkt het huis nog drie weken daarna.
Automatiseren is efficiënter
En terwijl we aan het gourmetten zijn zingen we met z’n allen het liedje: ‘Zie ginds komt het busje van PostNL weer aan’. Automatiseren maakt het proces zeker efficiënter, maar het wordt er niet echt gezelliger op.
Jassen wel wassen daarna…
Ze kunnen de Sinterklaasjournaals ook in een cyclus van 7 of 8 jaar herhalen. Ze maken die journaals alleen maar omdat ze het leuk vinden om de maken. Het maakt de kinderen echt niks uit ….