De Belgische maker van conversatiebots Chatlayer heeft een vestiging geopend in Utrecht. Dat is de eerste buitenlandse vestiging van de startup uit Antwerpen. De bots van de leverancier maken gebruik van zelfontwikkelde natural language processing-algoritmes (nlp). Daardoor begrijpen ze taal en kunnen ze zelfstandig reageren op input, zowel in spraak als in tekst. Eén van de klanten in Nederland is de Nederlandse Publieke Omroep (NPO).
Het bedrijf, dat bijna twee jaar bestaat, hoopt vanuit Utrecht sneller te groeien in Nederland. De ontwikkeling blijft voorlopig in Antwerpen plaatsvinden.
Chatlayer kwam onlangs in het nieuws door het winnen van de regionale finale van de Comet Competition, een prijs van distributeur Ingram Micro. De startup maakt nog kans op de mondiale titel. Het bedrijf werd onderscheiden voor onder andere de zelfontwikkelde natural language processing (nlp) algoritmes. Deze algoritmes begrijpen taal en kunnen zelfstandig reageren op input via spraak en geschreven tekst. De technologie leert zichzelf te verbeteren en kan gemakkelijk nieuwe talen en dialecten worden aangeleerd. In de afgelopen maand heeft het systeem al dertig nieuwe talen geleerd.
De bots die gebruik maken van de algoritmes worden beheerd op een door het bedrijf zelf gebouwd platform. Het beheren en activeren van bots kan, net als bij no-code oplossingen, gedaan worden door niet-technisch personeel.
Keuze voor Nederland
Het bedrijf heeft voor een vestiging in Nederland gekozen vanwege het vestigingsklimaat en het feit dat Nederland vergevorderd is op het gebied van digitalisering. De sociale wetgeving, bijvoorbeeld op het gebied van arbeidsrecht en het aantal aanvragen van geïnteresseerde partijen deden de ondernemers besluiten om voor Utrecht te kiezen.
Naast Nederland werd ook Frankrijk overwogen. Rick van Esch, cco van Chatlayer, laat weten dat Frankrijk waarschijnlijk het volgende land is waarin een kantoor van het bedrijf zal worden opgetuigd.