Om de operationele efficiëntie en wendbaarheid te vergroten, vervangt Nederlandse Spoorwegen (NS) zijn huidige SAP-erp-systemen door SAP S/4Hana. SAP-consultant MyBrand treedt op als implementatiepartner van het 'oNeSap-programma'. De dienstenovereenkomst beslaat een periode van drie jaar.
NS kende voorheen een decentrale organisatiestructuur met zelfstandige bedrijfsonderdelen. Financieel directeur Hugo Mans legt uit dat die onderdelen hun eigen erp-systemen met verschillende definities voor objecten hadden, met als resultaat dat het lastig was voor een totaaloverzicht data bij elkaar te brengen en er waardevolle informatie uit te halen.
Het gaat volgens Mans om de reis van de reiziger. ‘Die moet je in één keer goed kunnen plannen en daar komen heel veel data bij kijken, bijvoorbeeld afkomstig van het onderhoudsbedrijf. Voor een goede planning moet je weten wanneer je treinen na onderhoud weer in de planning kunt opnemen, en waar die treinen dan staan. Sturen op alles wat voor de reis van de klant belangrijk is, betekent ook dat je de financiële informatie op deze manier moet kunnen ordenen. Door te migreren naar SAPS/4 Hana brengen we de daarvoor noodzakelijke data samen op één platform. One version of the truth’, aldus Mans.
Tool
NS voert de migratie naar SAPS/4 Hana in stappen uit, te beginnen met de financiële systemen. Na de overstap op het nieuwe platform beschikt de afdeling in kwestie over een tool voor betere en gepersonaliseerde rapportages. Ook is relevante managementinformatie hiermee sneller te presenteren.
Na de afronding van de eerste fase staan de migraties van de inkoopsystemen en de operationele systemen en omgevingen op de planning.
Ten slotte wil NS ook zijn datastructuur en -management optimaliseren, zodat er een eenduidige definitie ontstaat van de objecten die NS binnen hanteert. Mans: ‘Dat maakt het eenvoudiger business intelligence te halen uit de data waarover we dan op één platform beschikken. Als je allemaal kijkt naar een en dezelfde waarheid, kun je direct downdrillen. En bijvoorbeeld sneller de oorzaak achterhalen van een fluctuatie in de punctualiteit.’
De reizigersorganisatie laat desgevraagd weten geen mededelingen te willen doen over andere it-partijen die bij de migratie betrokken zijn.