OGD Ict-diensten verzorgt de komende vier jaar het volledige ict-beheer van de provincie Noord-Brabant. De twee partijen tekenden gisteren het contract. Een belangrijk onderdeel daarvan is de gefaseerde overstap naar een hybride cloud-omgeving. De overeenkomst kan met maximaal zes jaar worden verlengd en heeft in dat geval een geschatte waarde van 24 miljoen euro.
De provincie wil een groot deel van het applicatielandschap afnemen als software-as-a-service. ‘Met deze samenwerking maken we de beweging van een organisatie die zelf uitvoert en stuurt op techniek, naar een organisatie die stuurt op informatie en de regie voert op haar ict-diensten’, meldt algemeen directeur Marcel van Bijnen van provincie Noord-Brabant.
Datagedreven
De focus op de cloud en het gebruik van saas-toepassingen maken het de provincie mogelijk om meer datagedreven en tijd- en plaatsonafhankelijk te werken. Ook zou het ermee gemakkelijker worden om te innoveren, aldus de partijen. De saas-toepassingen draaien op het cloudplatform van Equinix. Ze worden gecombineerd met OGD’s cloudwerkplek 1ict.
De keuze voor OGD heeft te maken met de geboden hybride oplossing en de gefaseerde aanpak. De Delftse dienstverlener neemt de huidige ict-omgeving per 1 januari 2020 over. Een jaar later volgt de geleidelijke overstap naar de beoogde hybride situatie. Hiervoor nemen de partijen twee jaar de tijd.
Niet meeverhuizen
Aan het begin van dit aanbestedingstraject werd duidelijk dat het provinciepersoneel dat momenteel betrokken is bij het ict-beheer, niet mee wil naar de uitbestedingspartner. Dit was aanleiding een verhuizing van dit personeel naar de gekozen partner niet op te nemen in de voorwaarden.
‘Het werk dat uitbesteed wordt, was verdeeld over 18,4 fte, waarvan 10,4 fte intern’, laat een woordvoerder van de provincie desgevraagd weten. ‘Het overgrote deel van deze medewerkers heeft een andere plek gekregen in de organisatie, is vertrokken of met pensioen gegaan. Voor een klein deel van deze medewerkers wordt momenteel nog gezocht naar een andere functie.’