Een cockpit waarin een digitale assistent de piloot helpt om de veiligheid en efficiëntie van de vlucht naar een hoger plan te brengen. Dat stelt Thales in het vooruitzicht met PureFlyt. Het vluchtbeheersysteem beleefde zijn onthulling tijdens InnovDays 2019, die deze week in Parijs plaatsheeft.
Het brein van luchtvaartuigen van morgen, zoals Thales het omschrijft. En dat is volgens de Franse technologieonderneming ook hard nodig. Zeker gelet op de voorspelling dat de wereldwijde vloot van commerciële vliegtuigen tegen 2030 zal verdubbelen en de inzet van drones snel zal groeien, met als gevolg een sterke toename van het aantal vliegtuigbewegingen.
Tegelijkertijd neemt de internationale druk op luchtvaartmaatschappijen toe om de uitstoot van CO2 door vliegtuigen te beperken.
Vertrouwen
PureFlyt is een flight management system (fms) geschikt voor civiele en militaire vliegtuigen, dat profiteert van de grotere beschikbaarheid van gegevens uit zowel onboard- als open informatiebronnen, zoals weerkaarten en embedded avionica (een samentrekking van aviatiek en elektronica). Op basis hiervan kan het de bemanning helpen om betere (en snellere) beslissingen te nemen. Zo kan PureFLyt vanwege veranderende weersomstandigheden in realtime alternatieve trajecten berekenen en voorstellen, of verbeteringen in de vluchtroute aanbrengen tijdens de complexe fasen van de vlucht. En omdat alleen al geen vliegtuig hetzelfde is, is ook elke vlucht uniek.
Door piloten op het juiste moment van de juiste informatie te voorzien, wordt het vertrouwen in het berekende traject vergroot, de efficiëntie verbeterd (lager brandstofverbruik en toenemend passagierscomfort) en de druk op de piloot verlicht.
Ervaren
Om het volwassenheidsniveau te bereiken, onderging PureFlyt een eindeloos aantal simulaties en testen, gelijk aan honderd miljoen werkelijke vlieguren en met de medewerking van tal van ervaren piloten.
Toch zal gezien de ingewikkelde certificatieprocessen en veiligheidsvoorschriften, en omdat het systeem aan meer dan dertig bestaande vliegtuigsystemen moet worden gekoppeld, nog zeker vijf jaar in beslag nemen voordat de eerste vliegtuigen ermee uitgerust zullen zijn.