Proximus heeft de Fransman Guillaume Boutin verkozen tot zijn nieuwe ceo. Het bedrijf kiest zo voor een interne kracht, want Boutin is sinds twee jaar marketingdirecteur van de operator. Hij volgt Dominique Leroy en interim-ceo Sandrine Dufour op.
Guillaume Boutin, 45 jaar en afkomstig uit Tours, Frankrijk, krijgt een mandaat voor zes jaar. Hij heeft een Master in Corporate Finance (HEC Paris) en een Executive MBA (INSEAD).
Guillaume deed aan het begin van zijn carrière professionele ervaring op als strategieconsultant, is dan op de internettrein gesprongen met de oprichting van een startup en startte vervolgens bij SFR waar hij verschillende functies heeft bekleed, waaronder die van chief financial officer en chief marketing officer. In 2015 stapte hij over naar de Groep Canal+ als chief marketing officer.
In augustus 2017 vervoegde Guillaume Proximus om er chief consumer market officer te worden. ‘Hij heeft een nieuwe impuls gegeven aan de consumentenafdeling. Door het digitale centraal te stellen, heeft hij de commerciële prestaties van de merken Proximus en Scarlet verbeterd en lag hij aan de basis van tal van innovaties, waaronder de lancering van een nieuwe merkpositionering rond Think Possible, de creatie van het Pickx-platform en de positie van Proximus als een belangrijke speler op het vlak van gaming in België’, zo zegt Proximus.
Grote uitdagingen
Boutin krijgt de opdracht om de digitalisering van Proximus voort te zetten, het transformatieplan uit te voeren en het bedrijf voor te bereiden op ‘de grote uitdagingen waar het bedrijf en de hele telecommunicatiesector in de komende jaren voor staan’. Hij start in zijn nieuwe functie op 1 december 2019. Interim-ceo Sandrine Dufour wordt opnieuw cfo.
Het transformatieplan waarvan sprake, krijgt alvast een woelige afwikkeling. Eerder deze week nog spraken de socialistische bond ACOD en het christendemocratische AVC zich er nog radicaal tegen uit. Aanvankelijk was er sprake dat er 1.900 jobs zouden verdwijnen, maar dat aantal zou nu naar 1.300 bijgesteld zijn.