Frank Slootman (61) is geboren en getogen in Nederland, maar is al 25 jaar Amerikaanse staatsburger. Daar werkt hij voor diverse ict-bedrijven, onder meer als algemeen directeur. De Nederlander brengt een paar dagen door in ons land. Hij komt namelijk spreken tijdens de CIO Day in de Beurs van Berlage. Wij spreken hem over zijn carrière in de Verenigde Staten en zijn nieuwe baan is topman van Snowflake.
‘Waarom ik zo lang in de Verenigde Staten ben blijven plakken? Omdat ik me daar echt op mijn plek voel. Er heerst een hoge mate aan buoyancy – gedrevenheid – en aspiratie. Iedereen denkt altijd het beter te kunnen krijgen en dat werkt als drijfveer. Dat temperament – de intensiteit en de energie van de Amerikaanse cultuur – past goed bij mijn persoonlijkheid. Beter dan de Nederlandse cultuur.’
Wat hem daarnaast aan de VS trekt, zijn de vele (groei)kansen voor organisaties. ‘Nederland is een kleine markt en dat maakt het moeilijk om een succesvol bedrijf te bouwen en te behouden. Een kleine markt betekent namelijk dat je alles goed moet doen en geen fouten mag maken. Een grote markt is veel vergevingsgezinder voor je fouten, waardoor het makkelijker is om succes te creëren. Met een klein product kun je in een grote markt ver komen.’
Mensen bepalen succes
Gevraagd naar de belangrijkste succesfactoren voor een organisatie, geeft Slootman twee antwoorden: medewerkers en focus. ‘De mensen bepalen het succes van een bedrijf. Investeerders kijken niet naar een idee of product van een bedrijf, maar naar de mensen. Om een goed team te vormen, moet je zelf een goed track record hebben. Want iedereen die succesvol wil zijn, volgt succesvolle mensen. Dat is een primaire indicatie voor het slagen van een bedrijf.’
Het track record van Slootman bestaat onder meer uit het naar de beurs brengen van twee ict-bedrijven: Data Domain (2007) en Servicenow (2012). ‘De eerste keer was dat behoorlijk spannend. Inmiddels zie ik een beursgang als een mijlpaal, want het is geen einddoel. De volgende dag is er eigenlijk niet veel veranderd en ga je gewoon weer aan het werk. Je speelt nog steeds hetzelfde spel, maar op een ander en professioneler niveau.’
De tweede succesfactor is focus. ‘Organisaties moeten de opgestelde bedrijfsdoelstellingen behalen. Dit kan alleen door de focus te richten op zaken die hier primair een bijdrage aan leveren. Dat klinkt logisch, maar dat het is het niet. Veel bedrijven bemoeien zich met onzin of steken tijd in secundaire activiteiten zoals het oplossen van wereldproblemen. Dat is gevaarlijk, want dan verlies je focus.’
Datagedreven werken
De topman ging twee jaar geleden met pensioen, maar is sinds april dit jaar toch weer aan de slag als ceo. ‘Het werk van een algemeen directeur is de meest actieve post in het bedrijfsleven en dat brengt een dagelijkse dosis stress met zich mee. Het is moeilijk om dat los te laten. Dus ook tijdens mijn pensioen heb ik nog een hoop activiteiten gedaan. Zo investeerde ik in zeven á acht bedrijven per jaar, adviseerde ik ceo’s en was ik nog lid van de raad van bestuur bij bijvoorbeeld Medallia, Pure Storage en Elementum SCM. Ik noem mijn pensioen ook wel retired on active duty.’
Hij vertelt dat hij niet voornemens was om weer een actieve rol als ceo op zich te nemen. ‘Dat veranderde toen Snowflake op mijn pad kwam. Want Snowflake is the next big thing’, zegt hij overtuigd. ‘Wij lossen een probleem op dat eigenlijk al vanaf begin af aan in de software-industrie voorkomt. Snowflake biedt de kracht om data op onbeperkte schaal te verwerken. Dat in een kwestie van seconden of minuten. We bieden datawarehousing vanuit publieke clouds. Op die manier kunnen organisaties datagedreven gaan werken. En dat is dan ook de toekomst. Alle bedrijven worden cloud. Daarmee bedoel ik 100 procent digitaal handeldrijven.’
Snowflake
Snowflake Inc. werd in 2012 opgericht in San Mateo, Californië door drie experts op het gebied van datawarehouse. Benoit Dageville en Thierry Cruanes werkten eerder als data-architecten bij Oracle. Marcin Zukowski was medeoprichter van de Nederlandse startup Vectorwise.
Snowflake heeft in totaal meer dan negenhonderd miljoen dollar aan kapitaal opgehaald. De belangrijkste investeerders zijn Sutter Hill Ventures, Sequoia Capital, Redpoint Ventures Iconiq en Wing Venture Capital.
Het bedrijf bracht in 2014 zijn product op de markt. Toen had het al 26 miljoen dollar geworven. In 2015 haalde het 45 miljoen dollar op en in 2017 kwam daar honderd miljoen dollar bij. In 2018 werden twee rondes gehouden, waarbij 263 miljoen dollar en 450 miljoen dollar werd opgehaald.