Toucan Toco, specialist in data storytelling, heeft in een eerste investeringsronde twaalf miljoen euro groeikapitaal verkregen van Balderton Capital. Het Franse bedrijf wil hiermee zijn marktpositie uitbreiden, investeren in het huidige productportfolio en een nieuwe analytics-oplossing bouwen. In Nederland wordt er een country manager aangesteld om een stevige structuur neer te zetten.
Balderton Capital is gehuisvest in Londen en is mede opgericht door Bernard Liautaud, oprichter van het door SAP in 2007 gekochte Business Objects, leverancier van software voor business intelligence (bi). De investeringsmaatschappij ondersteunde de afgelopen jaren ook andere technologiebedrijven zoals Talend, Sunrise en Aircall.
Toucan Toco werd in 2014 opgericht door Kilian Bazin, Charles Miglietti, Baptiste Jourdan en David Nowinsky. Het bedrijf levert datavisualisatie-apps waarmee zowel management als medewerkers inzicht krijgen in data om gefundeerde beslissingen te nemen. Deze apps, waarmee ‘data stories’ kunnen worden verteld, vormen een aanvulling op bestaande bi-oplossingen. Volgens mede-oprichter Jourdan maakt Toucan Toco het met zijn software mogelijk dat iedereen aan data storytelling kan doen en niet alleen bi-experts.
Expansie
Met het groeikapitaal wil Toucan Toco zich versterken in de huidige markten in de Benelux, Frankrijk, Spanje, Italië en Amerika. Zo wordt er in Nederland vanaf 2020 een country manager aangesteld om een stevige structuur neer te zetten. En het team in de VS moet in 2020 worden verdubbeld en krijgt meer focus doordat mede-oprichter en huidig algemeen directeur Charles Miglietti het kantoor daar gaat leiden.
Ook wil het in Europa nieuwe markten betreden om zo de groei te versnellen. De Franse scale-up is bijvoorbeeld sinds twee jaar actief in de Benelux en bedient klanten als Econocom, Heineken, Sodexo en Renault Nissan. Daarnaast wil het bedrijf zijn partnerkanaal sterk uitbreiden: uiteindelijk moet de verhouding directe-indirecte verkoop op 50/50 procent uitkomen. Het zoekt nieuwe partners zoals consultancyorganisaties, service-integrators en wederverkopers om de groei in de regio te versnellen.
Naast de internationale expansie richt Toucan Toco zich op het verder ontwikkelen en uitbreiden van zijn oplossingen voor gebruik in verschillende sectoren zoals personeelszaken, financiële dienstverlening en it. Ook biedt het een nieuwe analytics-oplossing aan voor software-as-a-service (SaaS)-dienstverleners en product managers die op deze manier analytics in hun product kunnen integreren. Daarmee kan het bedrijf zijn ‘business in the box’-aanbod waarmee het kant-en-klare applicaties biedt, uitbreiden.
Aantrekkelijk
Volgens Jourdan is in de laatste twee decennia wereldwijd een slordige tweehonderd miljoen dollar in business intelligence (bi) geïnvesteerd, met zwakke resultaten. ‘De oorzaak hiervan is dat business intelligence nog steeds niet volledig biedt wat het belooft. Toucan Toco is een aanvulling op oplossingen van eerste generatie bi-partijen zoals Microstrategy, Cognos en Business Objects zonder dat klanten nog een grote investering te hoeven doen. Dat maakt ons bedrijf aantrekkelijk voor investeerders om in te stappen.’
Toucan Toco is in vijf jaar gegroeid van vier partners naar tachtig medewerkers en heeft inmiddels ruim honderd klanten en 290 projecten waaronder Renault Nissan, Engie, BNP Paribas, Crédit Agricole, l’Oréal, Marques Avenue, Elior en Sodexo.