Panasonic heeft aangekondigd dat het bedrijf begint met het aanbieden van een applicatie-programmeerinterface (api) voor gezichtsherkenning. De software maakt gebruik van deep learning-technologie en wordt eerst in Japan op de markt gebracht.
Panasonic doet al bijna dertig jaar onderzoek en ontwikkeling naar gezichtsherkenning en integreert de technologie al in onder meer beveiligingscamera’s, paspoortcontrole op luchthavens en toegang tot pretparken.
De api die nu aan derden wordt aangeboden, biedt dezelfde soort functionaliteit aan via een clouddienst. Het bedrijf heeft een eigen algoritme geïntegreerd dat gelijkenissen tussen gezichten kan berekenen en dat, naar eigen zeggen, ook werkt in slechte lichtomstandigheden, wanneer een gezicht onder een hoek wordt gefilmd of wanneer een persoon een zonnebril draagt.
Panasonic ziet toepassingen in onder meer smartphone-apps, websites en toegangscontrole voor gebouwen. Voor het verdienmodel rekent het bedrijf geen opstartkosten aan, maar een vast bedrag per geregistreerd en herkend gezicht. Voor bijvoorbeeld 200 geregistreerde gezichten waarop 16.000 keer de gezichtsherkenningstechnologie wordt losgelaten, betaalt een klant 17.000 Japanse Yen (iets meer dan 140 euro).