De ultrasone vingerafdruk-scanner die Samsung gebruikt om de Samsung Galaxy S10 en Note 10 mee te ontgrendelen heeft last van beveiligingsproblemen, een goede reden om dat type scanners te vermijden. Wat is volgens u goede beveiliging voor onze mobiele apparaatjes?
Beveiliging is inmiddels ook een hot topic bij de algemene media. Vaak prijken waarschuwing op voorpagina’s, televisieprogramma’s besteden er aandacht aan en de hele wereld is bang voor van alles en nog wat. Vaak terecht, maar nog vaker blijk je er als gewoon mens weinig aan te kunnen doen.
Zo bleek dat de 3D-vingerafdruk-scanner van Qualcomm die Samsung, ondanks van te voren gegeven waarschuwingen, gebruikt in zijn hoogst geprijsde producten onveilig is. Zo bleek dat de lezer langzamer is dan verwacht en dat als je een extra laag over je scherm legt om die te beveiligen (screen protector), dat elke vinger dan je apparaat kan ontgrendelen. Het leidde er zelfs toe dat bepaalde banken hun apps niet meer lieten ontgrendelen op deze specifieke smartphones.
De vingerafdruk-scanner zit in het scherm verwerkt, iets dat ook mogelijk is met optische scanners die geen last hebben van deze specifieke veiligheidsproblemen.
De grote vraag is natuurlijk: wat vindt u van vingerafdruk-scanners en heeft u zelf ervaring met deze apparaten van Samsung?
De vingerafdruk scanner werkt ook niet goed op de mobiele telefoon van Huawei P30.
Makkelijk te omzeilen de de aan/uit knop in te drukken en den het scherm naar boven te vegen.
Wat ik raar vind, dat je nergens terecht kan om dit probleem aan te melden!
Is de onbetrouwbaarheid van scanners de echte reden dat ABN AMRO met de Android Wallet stopt?
https://www.banken.nl/nieuws/22045/abn-amro-stopt-met-wallet-voor-android
@Frank: ik weet niet of het ondertussen opgelost is, maar in één van de vorige versies zat een hele simpele manier om de scanner te omzeilen bij die app: op het startscherm van een aantal telefoons zit een optie dat je een foto kunt maken zonder eerst in te loggen. In die modus werkte de app ook, dus iedereen kon je wallet gebruiken.
Dus of het de scanner, het lastig beveiligen van de app of de 5% is?
@PaVaKe
Gemak voor beveiliging, te foppen scanners, iedereen mag de NFC chip gebruiken op een Android toestel, en makers van betalingsapps vertrouwen op beveiliging buiten de app, die er niet is, en het falende updatebeleid van de meeste telefoonfabrikanten, de Android Wallet heeft het zwaar.
Mogelijk wil ABN AMRO ook voorkomen dat ze claims krijgen van consumenten die geld verloren hebben doordat een ander ze dat ongeautoriseerd afhandig hebben gemaakt. Het blijft gissen, een gebruik van 5% van hun klanten lijkt me sterk, toen ze begonnen met telebankieren (nog voor internetbankieren) was dat voor een nog kleinere doelgroep, maar ze gingen door omdat ze dachten dat dat de toekomst was. Dat ze nog steeds de visie hebben dat mobiel betalen de toekomst is, blijkt volgens mij uit het feit dat ze net gestart zijn met Apple Pay.
Nu weer een ander probleem, wat misschien ook gerelateerd is aan de Wallet.
Ik kon ineens niet meer betalen met de Rabo Wallet. Nadat ik de Rabobank Servicedesk had gebeld en aangaf dat er geen meldingen waren binnengekomen over het niet betalen. De medewerkster gaf aan dat het aan de NS-OV kaart zou kunnen liggen. Dus een nieuwe T-Mobile sim aangevraagd en nu maar kijken of het probleem wordt opgelost.