Het distributielandschap is meer en meer instrumenteel en onderling verbonden in de verschillende technologiesegmenten. Daarmee krijgen it-distributeurs een groeiende en vitale rol bij multi-channel successen.
Dit is de belangrijkste conclusie uit een onderzoek uitgevoerd door de Global Technology Distribution Council, het consortium van de belangrijkste technologiedistributeurs. In het rapport geven venture capitalists, gevestigde OEMs, opkomende techbedrijven, (managed) solution providers en eindklanten hun visie op it-distributeurs.
‘Toen we opdracht gaven voor dit onderzoek wilden we een compleet end-to-end overzicht krijgen van it-distributie, van hoe het was tot hoe het er in de nabije toekomst uit zal zien’, zegt GTDC-ceo Frank Vitagliano. ‘Tot op heden hebben we als GTDC nog niet onderzocht hoe de afhankelijkheid van de verschillende spelers in de tech-industrie van distributeurs is. Een van de uitkomsten van dit rapport is dat de onderlinge samenwerking en planning met distributeurs een stuk dieper en verder gaat dan in de afgelopen jaren.’
Het rapport, met de titel Tech Distribution 2025, is gebaseerd op gedetailleerde enquêtes en interviews met meer dan vijftig toplui uit de verschillende betrokken segmenten. De meeste deelnemers, bijna 69 procent, beschikken over ruim een decennium ervaring in het werken met it-distributie. Nieuwkomers binnen distributie vertegenwoordigen zo’n 10 procent van alle respondenten en 21 procent heeft tussen vijf en tien jaar ervaring.
Wat zijn de verwachtingen van de respondenten ten aanzien van hun distributiepartnerships tot in het jaar 2025? Meer dan de helft (61 procent) verwacht een groei van meer dan 10 procent via distributeurs. Virtual warehouse support voor SaaS en cloud-oplossingen zullen de belangrijkste taak van distributeurs worden en bovendien een belangrijk middel om de vraag te stimuleren. Daarnaast blijven integratie, logistiek en voorraadmanagement samen met asset lifecycle services cruciaal. Tot slot blijven ook de ontwikkeling van channel partners, financial services en werving van nieuwe channelpartners een topprioriteit.
‘Deze studie bevestigt dat veel hoofdtaken die distributeurs al lange tijd bieden ook in de digitale wereld extreem belangrijk blijven’, aldus Vitagliano. ‘De toegevoegde waarde van distributeurs blijft groeien waarbij businessmodellen en portfolio’s zich blijven ontwikkelen. Multi-vendor oplossingen zijn essentieel en channel partners en vendors willen graag dat distributeurs de producten, oplossingen en specifieke services leveren die nodig zijn om te leveren aan alle consumenten en bedrijven die dat nodig hebben.’