Of het strategie was of gewoon een onhandigheidje: de Conservatieve Partij van Boris Johnson wijzigde zijn naam tijdens het eerste tv-debat tussen oppositieleider Jeremy Corbyn en Johnson. Ze wijzigden de naam in 'FactcheckUK'. Twitter vond dit geen pas. Heeft u een socialmediastrategie en hoe gaat u om met lastige vragen van klanten of andere belanghebbenden?
Het kan iedereen een keer overkomen, toch? Dat je even je naam verandert omdat je duidelijk wil maken dat jij de waarheid in pacht hebt! Nou ja, dat kwam de Conservatieve Partij dus op een reprimande van Twitter te staan. Het Twitter-account heet normaal CCHQPress en werd dus tijdelijk omgekat naar facktcheckUK.
Daarna was het tijd om de feiten te checken: tijdens het tv-debat tweette het account van de conservatieven dat verschillende beweringen van Johnson waar zouden zijn en Corbyns uitspraken konden rekenen op tegengas. Twitter zegt dat de partij daarmee zijn volgers heeft misleid. Mocht dit nog eens voorkomen, dan volgt er een ‘beslissende corrigerende actie’.
Soms kan het dus verkeren. Wat doet u met uw socialmedia-accounts als het wat heet onder de voeten wordt?
Je bent niet echt slim als je media strategie van een bedrijf af laat hangen wat keer op keer bewezen heeft een eigen agenda erop na te houden en daarmee het predicaat van onpartijdig niet waardig is.
Van Google is het al veel langer bekend dat als je directe klant van ze bent je voortrekken op allerlei mogelijke manieren. Als uw concurrent genoeg aan Twitter betaald zal Twitter uw censureren? Ik zou daar niet gek van op kijken en al helemaal niet dat de instanties die hierover toezicht zouden moeten houden zitten te slapen.