Tijdens een feestelijke avond in De Polar-zaal van de Jaarbeurs in Utrecht zijn woensdag 20 november 2019 twintig Channel Awards uitgereikt. Het feest der erkenning van het Nederlandse ict-verkoopkanaal staat dit keer in het teken van ‘The Human Touch’, ict verkopen blijft namelijk mensenwerk.
Geen diner aan tafel, maar statafels die meer uitnodigen om te netwerken. Dat is die nieuwe opzet in 2019 van de Channel Awards. De aanwezigen hebben vooraf hun favoriete sport, vakantieland, drankje en guilty pleasure doorgegeven. Vooral dat zogenoemde ‘beschamelijke pleziertje’ van de collega uit het kanaal biedt een leuke opening voor gesprekken.
Eigenlijk hoef je salesmensen natuurlijk niet te leren hoe ze een gesprek moeten aangaan. Maar het biedt een aangenaam steuntje in de rug om te babbelen met diegene die je nog niet kende, of om van een collega iets te weten te komen wat je nog niet van hem of haar wist.
Spanje, Italië Frankrijk en Curaçao zijn de populairste vakantielanden van de aanwezigen, zo blijkt uit het bestuderen van de badges. De favoriete sport, die ook wordt vermeld, is voetbal. Wijn en Gin Tonic zijn de populaire drankjes. Maar de blik gaat natuurlijk vooral naar de opgegeven quilty pleasures. In het verkoopkanaal bevinden zich meerdere Songfestival-fetisjisten en karaoke-liefhebbers. Iemand eet stiekem Pombär, ‘polskantelen’ wordt als serieuze sport gezien. Een andere aanwezige geeft toe onder werktijd graag online een schaakwedstrijd te spelen. Maar de meest opvallende guilty pleasure is toch wel: ‘ExOnTheBeachDoubleDutch’
Dresscode
Hier en daar een verdwaalde strik (black tie?) of een spijkerbroek. Maar over het algemeen is de dresscode ‘tenue de ville’ uitstekend opgevolgd. Temeer omdat de geleerden het er nog steeds niet over eens zijn wat dat nou precies is. Consensus is dat bij een donker pak een licht overhemd wordt gedragen. Maar sommigen lappen ook die regel aan hun laars. Marco Lesmeister bijvoorbeeld. De commercieel directeur van PQR en een bekende in het kanaal draagt zoals altijd een donker hemd bij een donker pak. Hij wordt niet voor niets ‘de dominee’ genoemd.
Ook de ‘burgermeester van Arrow’ Bart van Rheenen, die onlangs nog waakte over een torenhoge stand tijdens de Infosecurity.nl en Data & Cloud Expo in dezelfde Jaarbeurs, is aanwezig.
Channelweb-hoofredacteur Sander Hulsman reikt tussen de Takaki van Albacore-tonijn, Chevre van Bettina Hoeve, Brunoise van stoofpeer en een rondje Utrechtse kazen die in de verschillende gangen voorbij komen de twintig prijzen uit (zie kader onderaan met alle winnaars).
De aanwezigen die zich hun natje en droogje goed laten smaken en weer eens een gesprek aanknopen over werk, of één van de meer persoonlijke thema’s op hun badge, zien de winnaars van de avond aan zich voorbij trekken. Opvallend: vooral als er dames op het podium verschijnen, zakt het geroezemoes in de zaal naar een niveau waarop de speech van de winnaar goed te horen is. Mannen horen zich vaak overstemd door de netwerkende menigte.
Hoge hakken
Zangeres Barbara Breedijk, die de avond afsluit met een muzikale samenvatting, is snel ingewijd in de grappen van het kanaal. Volgens de zangeres komt Danielle Meulenberg, winnaar van de prijs Sales Personality of the Year, aan de top, ‘zeker met die hakken’.
Willem van den Nieuwenhuijzen van HP Inc., het bedrijf dat twee awards in de wacht sleept, grijpt zijn podiumtoespraak aan om mensen te werven. ‘We zijn altijd op zoek naar mensen die onze pc’s, printers en devices willen verkopen, kom bij me langs of stuur me een mailtje.’
Zelfs mensen die er niet bij konden zijn, zijn er toch bij. Martijn van Lom van Kaspersky Lab, winnaar van de award voor Channel Personality of the Year, spreekt via een videoboodschap vanaf zijn vakantieadres in Zuid-Afrika het publiek toe en bedankt degenen die op hem hebben gestemd.
Ultieme netwerker
BIS Econocom kan niet kiezen wie de prijs in ontvangst mag nemen, ‘kom jongens, we gaan gewoon met z’n allen het podium op’.
Marcel Joosten, E-commerce and Marketing Director bij Centralpoint, de hardwareleverancier die voor de de derde keer op rij werd bekroond met ‘Best Business Webshop of the Year’, was een blij man. Hij vindt de prijs een blijk van blijvend vertrouwen van de markt in het ‘nieuwe’ Centralpoint, eerder ontstaan uit de samenbundeling van Infotheek, Scholten Awater en Centralpoint.nl.
HP Inc.’s business development manager partner, Chris Kerker, die in 2018 de prijs won voor Channel Manager of the Year, blijkt de ultieme netwerker van de avond. Op het moment dat hij samen met Channelweb-hoofdredacteur Sander Hulsman de laatste groep awards uit moet rijken, is hij zo druk aan het netwerken met Ingram Micro dat hij vergeet om naar het podium te komen. Maar hij is net op tijd ter plaatse om de award te overhandigen aan zijn opvolger Sven Schoenaerts, enterprise segment manager Benelux bij Amazon Web Services. En zo heeft het Nederlandse kanaal een Belg als de nieuwe Channel Manager of the Year.
Winnaars Channel Awards 2019
Personal Achievement Awards | Winnaars |
Sales Personality of the Year | Daniëlle Meulenberg, channel account manager bij Sophos |
Channel Manager of the Year | Sven Schoenaerts, enterprise segment manager Benelux bij Amazon Web Services |
Channel Personality of the Year | Martijn van Lom, general manager Northern Europe bij Kaspersky Lab |
Reseller Awards | Winnaars |
Best Business Webshop of the Year | Centralpoint |
Best Software License Partner of the Year | Insight |
Specialized Reseller of the Year | BIS Econocom |
Trusted Advisor of the Year | Axians |
Value Added Reseller of the Year | PQR |
Distributor Awards | Winnaars |
Best Reseller Distribution Program of the Year | Copaco Cloud Value Academy |
Broadliner of the Year | Tech Data |
Cloud Distributor of the Year | Tech Data |
Specialized Distributor of the Year | Ingram Micro |
Value Added Distributor of the Year | Copaco |
Vendor Awards | Winnaars |
Best Channel Product of the Year | HPE OEM Solutions |
Best Marketing Program of the Year | HP Groei partnersales |
Channel Challenger of the Year | APC/Schneider Electric |
Most Successful Partner Network Extension of the Year | MarkLogic met Ordina |
Outstanding Channel Program of the Year | HPE Partner Ready Program |
Special Awards | Winnaars |
Best Vertical Market Channel Approach of the Year | HP Campus Partner Programma |
Best Channel Project of the Year | Digitale snelweg (Oktober, Cisco, IQ Messenger, Simac, LXT, KPN, Apple, Mobotix en Opening Controls) |
Eervolle vermelding ‘Juryfavoriet’ | |
Channel Manager of the Year | Hans Nipshagen, hoofd EMEA channels en alliances bij Akamai |
Best Software License Partner of the Year | B-lay |
Trusted Advisor of the Year | Squadra |
Broadliner of the Year | Also |
Value Added Distributor of the Year | Infinigate |
Channel Challenger of the Year | SnapLogic |
Best Channel Project of the Year | Slimme apparatuur verwerkt meetgegevens automatisch (Zorgpartners Midden-Holland, Formex Medical en Cormel IT Services) |
Eervolle vermelding ‘Publieksfavoriet’ | |
Channel Personality of the Year | Christian Peters, channel & smb director bij Lenovo Benelux |
Value Added Reseller of the Year | H&R |
Cloud Distributor of the Year | Copaco 2tCloud |
Best Channel Product of the Year | Microsoft Cloud Adoption Framework voor Azure |
Best Marketing Program of the Year | HPE Sales Pro Community |
Most Successful Partner Network Extension of the Year | VMware met Fondo |