Havenbedrijf Rotterdam legt een nieuwe baan aan voor containervervoer. Daarvoor is naast de fysieke infrastructuur een ondersteunend ict-platform nodig. Na een aanbesteding is de ICT Group aangetrokken voor de applicatie-integratie en het testen ervan.
Het complexe ict-landschap van de nieuw aan te leggen Container Exchange Route (CER) omvat specifieke infrastructuur, logistieke overeenkomsten en systemen die de terminals van de haven, depots, de Rijksinspectie Terminal (RIT) en distributiecentra met elkaar verbinden. De verwachting is dat uiteindelijk meer dan een miljoen containers per jaar de CER zullen nemen. Na de implementatie ervan komt er meer aanlegcapaciteit beschikbaar voor de containerterminals op de Maasvlakte. Het project moet in 2021 worden afgerond.
Technisch bestaat het CER-ict-landschap uit een technisch platform, planning- & scheduling-software, gate operating software en zogeheten visual gates. Er zijn koppelingen nodig met applicaties van onder meer containerterminals en het Port Community Systeem (Portbase). ICT Group is verantwoordelijk voor de applicatie-integratie en het testwerk.
Ervaring
De ict-dienstverlener uit Barendrecht Ridderkerk heeft ruime ervaring in de maritieme sector. Het bedrijf werkt al dertig jaar voor verschillende containerterminals in de Rotterdamse haven, waaronder ECT, vanuit zijn Port Logistics Competence Center. Verder is ICT Group gespecialiseerd in complexe integratietrajecten en test automation en is het tevens actief in haven-aanpalende sectoren, zoals het spoor (Prorail is bijvoorbeeld een klant) en de automobielbranche.