De techniek staat voor niets, en dan krijg je een bankbiljet bewaakt door een vuurspuwende draak. Koninklijke Joh. Enschedé introduceert – en noemt het – Myeventnote, een interactief betaalmiddel ontwikkeld voor bijvoorbeeld themaparken, festivals en andere organisatoren voor evenementen.
Voor wie het niet weet: Koninklijke Joh. Enschedé is een monument dat teruggaat naar ergens in 1700, een eeuwenoude drukkerij van bankbiljetten, postzegels, waardepapieren en beveiligde documenten, gevestigd in Haarlem. Wel een monument dat met de tijd meegaat, want het waagt zich nu aan biljetten, de ‘Myeventnotes’ dus, voorzien van augmented reality. Ofwel, biljetten die met een app tot leven komen.
Niet voor het reguliere betalingsverkeer natuurlijk, maar voor bedrijven en organisatoren die de ‘levende biljetten’ als betaalmiddel kunnen inzetten in plaats van (plastic) munten. Of gewoon als promotiemiddel. Bestaan er standaardversies van The One en The Half voor kleinschalige evenementen, Myeventnote is bovendien te personaliseren, waarmee het ook kan dienen als verzamelobject.
‘We zijn ruim een jaar bezig geweest met de voorbereidingen’, verklaart Marcel Klok zich nader. De verkoopdirecteur hoopt dat Myeventnote dezelfde kwaliteit en originaliteit bereikt als de bankbiljetten van weleer, maar dan nu met de technologie van deze tijd. ‘Augmented reality is een unieke manier om je event, festival of speciale actie tot leven te laten komen.’
De ontwikkeling ervan heeft Koninklijke Joh. Enschedé overigens in samenwerking met Wijdoendingen gedaan, en dat is weer een bureau voor – aha! – interactieve media, strategie & communicatie.
Voorproefje? Kijk hier.