Ter land, ter zee en in de lucht: de hoeveelheid gegevens die aan de grens wordt verzameld is de afgelopen jaren aanzienlijk toegenomen. Of het nu gaat om passagiers of vracht, informatie wordt nu elke minuut van de dag verzameld, allemaal om de veiligheid te verbeteren, de handel te vergemakkelijken en de resultaten te verbeteren.
Maar één ding is niet veranderd: mensen dragen nog steeds de uiteindelijke verantwoordelijkheid voor het bemannen van de grenzen. Hoewel gegevens een enorm waardevolle bron zijn, zullen ze de beveiligingsresultaten alleen verbeteren als beambten ter plaatse tijdig informatie ontvangen en de capaciteit hebben om die informatie om te zetten in bruikbare informatie. Maar al te vaak lijkt dat niet het geval te zijn.
Uitdaging aan de grens
Grensmedewerkers hebben met meer mensen, meer vracht en meer risico te maken dan ooit tevoren. Bovendien is de financiering niet per se gestegen in overeenstemming met de hoeveelheid werk die moet worden gedaan. Zelfs met wervingsinitiatieven lijkt er zelden genoeg geld of mankracht te zijn om de behoefte bij te houden en in veel gevallen worden vertrekkende medewerkers niet vervangen. Als gevolg hiervan lijden grensorganisaties op hun werkplek aan kaalslag en gaat waardevolle en essentiële kennis verloren die is opgedaan tijdens jaren dienst.
In de tijd dat grensbeveiliging vaak nog een baan voor het leven was, konden medewerkers tientallen jaren ervaring opdoen en een fijnmazig vermogen ontwikkelen om potentiële risico’s te identificeren en adequaat te reageren op verdenkingen. De waarde hiervan kan niet worden onderschat; na jarenlange ervaring met vrachtlijsten, kon een bekwame beambte over het algemeen gemakkelijk een bedreiging herkennen. Zo waren de beambten degenen die gegevens konden omzetten in bruikbare inzichten.
Hoewel er nog altijd een groot aantal hooggekwalificeerde medewerkers is, zijn te veel medewerkers relatief nieuw in deze branche, wat betekent dat ze nog niet de training en ervaring hebben om risico’s op deze kritische manier te beoordelen. Het inklaringsproces aan de grenzen is daarom minder nauwkeurig geworden, waardoor mogelijk meer risico ontstaat dan ooit het geval was. En wanneer inspecteurs vertrouwen op intuïtie in plaats van op feiten gebaseerde targeting, is er ook een hoger risico dat vooringenomenheid en vermoeidheid beslissingen beïnvloeden.
Afnemende medewerkerservaring
Dit vormt niet alleen een risico op het gebied van beveiliging. Het draagt ook bij aan het urgente probleem van werknemersbetrokkenheid. Werken aan de grensfrontlinie kan een demoraliserende taak zijn. Door regen, wind en zonneschijn werken grensbeambten vaak lange diensten in een uitdagende omgeving. Hoewel de vooruitgang in gegevensverzameling betekent dat er veel informatie is over verdachte ladingen, is er vaak heel weinig informatie over waar het verdachte object precies is verborgen. Als gevolg hiervan kunnen beambten soms wel urenlang door moeilijk toegankelijke ladingen spitten op basis van beperkte instructies – zonder dat er aan het einde van de dag daadwerkelijk resultaat is.
Een ander probleem waarmee beambten worden geconfronteerd, is dat ze soms gewoon niet over de juiste middelen voor hun werk beschikken, wat natuurlijk frustrerend is. Wanneer ze informatie of inzichten ontvangen, kan dit vaak wat onpersoonlijk aanvoelen, omdat er geen echte communicatie is tussen hen en de mensen die de informatie verstrekken. En het lijkt soms dat targeting-systemen niet echt zijn gebouwd met de eindgebruiker in gedachten en beambten gedwongen zijn om zeer specifieke taken uit te voeren met behulp van generieke, multifunctionele tools.
Een gebrek aan digitalisering en de afhankelijkheid van handmatig papierwerk maken dit probleem nog groter. Na een lange dienst in soms moeilijke omstandigheden, moeten beambten terugkeren naar hun bureau om hun bevindingen vast te leggen. Hoewel overheidsinstanties het gebruik van mobiele apparaten hebben getest om dit te doen, hebben medewerkers echt robuustere tools nodig – zoals tablets en stevige laptops met een applicatie die de benodigde inzichten en samenwerking faciliteert.
Verschuiven
De eerste stap voor verandering is duidelijk. Om de resultaten en de werknemerservaring te verbeteren, hebben grensbeambten een oplossing nodig die gegevens kan omzetten in bruikbare informatie, ongeacht hoe nieuw iemand in zijn rol is. Een dergelijke aanpak zou meer ervaren beambten vrijmaken om zich te concentreren op complexe zaken, terwijl andere medewerkers hun vaardigheden kunnen aanscherpen.
Gelukkig hebben kunstmatige intelligentie en voorspellende modellering voor een transformatie gezorgd in de manier waarop gegevens kunnen worden gebruikt, waardoor problemen en risico’s op een meer geavanceerde manier dan ooit kunnen worden geïdentificeerd en onderkend. Geavanceerde targeting-analyses en samenwerkingsoplossingen kunnen krachtig inzicht bieden voor grensbeambten en tegelijkertijd de bijna realtime interactie mogelijk maken die nodig is om te profiteren van de inzichten en ervaringen van anderen.
Een dergelijke benadering kan helpen om gebruik te maken van de indrukwekkende kennis van bekwame beambten, door ervaring om te zetten in informatie die vervolgens wordt gevoed aan doelgerichte algoritmen. En door kennis in het systeem te houden, in plaats van alleen in de hoofden van medewerkers, kunnen grensnormen worden gehandhaafd, zelfs als ervaren beambten vertrekken. Zo kunnen zelfs de nieuwste medewerkers effectief presteren door informatie van hun voorgangers te benutten.
Deze technologieën kunnen ook de medewerkerservaring verbeteren. In plaats van een vage instructie om in een bepaalde container te kijken, kunnen beambten meer specifieke begeleiding op maat krijgen, waardoor het werk van de gemiddelde beambte een veel bevredigender ervaring wordt. Het is niet moeilijk om te begrijpen hoe dit de betrokkenheid van werknemers zal verbeteren, wat helpt om de prestaties nog meer te verbeteren.
Naarmate de globalisering voortschrijdt, wordt het leven aan de grens alleen maar gecompliceerder. Hoewel grensorganisaties zelf niet de macht hebben om dit te sturen, kunnen ze investeren in oplossingen die de beveiliging, de resultaten en zelfs de medewerkersbetrokkenheid verbeteren – zodat beambten gegevens kunnen blijven omzetten in inzicht, ongeacht de uitdagingen waarmee ze worden geconfronteerd.