Nederlandse bedrijven kampen in vergelijking met bedrijven uit andere landen het vaakst met de uitval van clouddiensten. 27 procent van de Nederlandse bedrijven zegt in 2019 last te hebben gehad van een storing doordat de cloudienst van derden haperde. Dat is vijf procent meer dan het gemiddelde van 22 procent.
Het aantal incidenten waarbij clouddiensten uitvallen groeit. In 2018 meldde 13 procent van de bedrijven uitval van clouddiensten, in 2019 steeg dat percentage naar 22 procent. Vooral grote bedrijven zijn relatief vaak slachtoffer van de uitval van clouddiensten. Dat blijkt uit het Cyber Readiness Report 2019 van de verzekeraar Hiscox.
Vaak ontstaan die storingen door cyberincidenten, meldt de verzekeraar. Hiscox brengt ook de gemiddelde schadekosten door cyberincidenten in kaart. Het gaat dan niet om het bedrag dat criminelen buit hebben gemaakt, maar de schade die bedrijven en organisaties lijden door productieverlies, het herstel van de schade enzovoort.
De gemiddelde schadepost voor Duitse bedrijven ligt op 811.900 euro per incident. In Nederland ligt het beduidend lager; het gemiddelde totale schadebedrag per incident komt uit op 340.500 euro. In België kost een cyberstoring gemiddeld 486.000 euro.
Volgens de verzekeraar is de gezondheidssector het afgelopen jaar financieel het hardst getroffen met een gemiddelde schadepost van 650.600 euro gevolgd door de vrijetijdssector (630.000 euro) en de financiële dienstverlening (505.000 euro).
Er is ook lof voor Nederland. De verzekeraar stelt dat Nederland in vergelijking met de andere onderzochte landen (België, Frankrijk, Duitsland, Spanje, VK, VS) de grootste verbetering laat zien in het cyber readiness model. Daarin zet de verzekeraar de strategie en regie op het vlak van cybersecurity af tegen de uitvoering en de inzet van technologie.