De kleine kant van het mkb/kmo is volgens Google online slecht vindbaar en dat ziet de internetgigant liever anders en is daarom een initiatief gestart genaamd 'Grow my Store', of, in het Nederlands, 'Verbeter uw digitale etalage'. Wat is volgens u de reden dat twee derde van de kleine mkb/kmo-ers geen of nauwelijks online present is?
Het rapport wordt opgesteld na analyse van 22 variabelen die van belang zijn voor ‘omnichannel retail’. Daarna krijg je vier variabelen te zien om alvast lekker gemaakt te worden, zoals ‘Productdetails: Dat ziet er goed uit!’ en ‘Social media: U bent goed bereikbaar!’. Voor het volledige rapport verlangt de digitale grootgrutter alleen een e-mailadres.
Uiteindelijk komt het natuurlijk gewoon neer op een takenlijst voor de eigenaar van een website en om deze dan zo uit te voeren dat de betreffende mbk/kmo-er beter werkt voor Google en mogelijk zichzelf.
Wat denkt u, zit de kleine ondernemer hier op te wachten? En wat zou u verwachten van een dergelijke dienst?
In navolging van heer Wilders “minder Google”.
Google vindt de Gouden Gids opnieuw uit?
Als ik even voorbij ga aan de kortzichtigheid van eerdere reacties over een vooringenomenheid aangaande Google dan valt me op dat de gemiddelde Nederlandse middenstand een digitale achterstand heeft. De kleine ondernemers klagen wel over de concurrentie van de webshops maar ondernemen zelf geen enkel initiatief om kansen hierin te keren, als tweederde van de middenstand digitaal onvindbaar is dan hebben ze blijkbaar hun SEO content niet op orde.
De kleine ondernemer mist al snel 40% omzet doordat een nieuwe generatie niet de folder in de brievenbus leest, welke ironisch genoeg rond gebracht wordt door de nieuwe generatie die hierdoor kapitaalkrachtiger wordt, maar gebruik maakt van zoekmachines. En natuurlijk ben ik in mijn mening bevooroordeeld door het gedrag van 2 pubers die heel anders winkelen als gevolg van een digitale transformatie. Dit werd pijnlijk duidelijk toen mijn zoon de onderhandeling aanging met een winkelier op basis van een digitaal prijsvergelijk, aangaande de gunning van de koop was de persoonlijkheid van de ondernemer doorslaggevend. En ja, de sociale media speelt hierin een veel grotere rol dan Jan & Johan denken want niet iedereen is introvert als het om de privacy gaat.
Succes wil je delen, de social marketing van aansprekende voorbeelden voor doelgroepen is voor velen nog een subcultuur maar de populaire vloggers hebben meer impact op de verkoopcijfers dan een folder.
Ach Ewout, dat de middenstand minder webshops heeft komt omdat de EU inmiddels een (e)woud aan voorschriften en regels opgesteld heeft die het heel veel komplexer maakt om een webwinkeltje te starten.
Wie AVG-konform een webwinkel wil starten heeft veel tijd nodig of geld voor de ondersteuning.
En nee, ik ben niet tegen Google maar het mag wat minder zijn. Zeker wat Google analytics en tagmanager betreft.