De statistieken zijn hard – maar liefst 90 procent van de startups wereldwijd redt het niet. Deze cijfers doen vermoeden dat het opzetten van een startup gebaseerd is op een toevallige samenkomst van omstandigheden. Toch bestaat er wel degelijk een recept voor het opzetten van een succesvolle startup, die bestaat uit vijf ingrediënten.
Ik geef hier een lijst van vijf factoren die deel uitmaken van bijna iedere succesvolle startup. Deze worden ondersteund met voorbeelden uit de praktijk.
Innovatief idee
Idealiter is het idee voor een startup innovatief, wil je niet direct te maken krijgen met hevige concurrentie. Veel startups mislukken dan ook omdat het idee niet uniek genoeg is en in feite de concurrent dupliceert. Om in termen van de bekende bedrijfstheoretici W. Chan Kim en Renée Mauborgne te spreken: Streef ernaar de ‘blauwe oceaan’ te veroveren – creëer een innovatieve oplossing voor een vraag die nog niet is vervuld, in plaats van te spartelen in de ‘rode oceaan’ vol met concurrenten.
Nadat je een innovatief idee hebt bedacht, moet je nog steeds grondig marktonderzoek doen om vast te stellen of je idee daadwerkelijk iets nieuws brengt. Als er al een paar (potentiële) concurrenten zijn, bepaal dan of je een commercieel levensvatbaar product kunt maken.
Voorbeeld: Een bedrijf heeft problemen met het beheren van financiën – het maakt gebruik van verouderde financiële systemen en de CFO trekt zich de haren uit het hoofd in een poging de systemen naar behoren te laten werken. De CFO staat voor een duidelijk omschreven probleem. Uiteindelijk zou hij een idee kunnen bedenken om het systeem voor het beheer van financiën te verbeteren en een platform uit te vinden dat aan alle behoeften van zijn bedrijf voldoet. In de regel worden succesvolle startup-ideeën dus gecreëerd als resultaat van het analyseren van iemands dagelijkse problemen en aanvullend onderzoek naar dit onderwerp.
Efficient technisch- en sales team
Om je idee uit te voeren, heb je een team van experts nodig: Een technisch team, bijv. Software programmeurs die aan de ontwikkeling van je product gaan werken en een sales/marketing team, de mensen die investeerders proberen aan te trekken, het product vermarkten, feedback van klanten verzamelen en het product verder doorontwikkelen met het technische team.
Ideaal gezien, wordt het technische team samengesteld door een technisch person, die kennis van zaken heeft wat betreft technologieën en de huidige trends op de markt. Meestal gaat het hierbij om de technische (mede-)oprichter van de startup, die ook de rol van CTO heeft.
Probeer tijdens het proces van het structureren van een team en het ontwikkelen van het product, altijd flexibel te blijven – wees niet bang om het oorspronkelijke plan gedurende het proces aan te passen. Het is beter om in de beginfase wijzigingen door te voeren dan het gebruiksklare product te moeten aanpassen. Pas het eenvoudige principe van minimale tijd- en geldverspilling toe.
Voorbeeld: Een startup-eigenaar heeft veel gehoord over Agile en denkt dat dit goed is om te gebruiken bij de ontwikkeling van zijn idee voor de zorg. Hij besluit dat vanaf morgen een team van drie ontwikkelaars en vier verkoop/marketingmensen zal overschakelen naar Agile. Na een paar maanden ziet de eigenaar echter nog steeds geen positieve veranderingen. Het punt is dat de rest van het team het enthousiasme van de eigenaar over Agile-methoden niet deelt en, in plaats van Agile, liever instructies opvolgt. Zorg er dus voordat u voor Agile kiest voor, dat deze aansluit op uw bedrijfsspecifieke kenmerken en dat iedereen in het team dezelfde Agile-waarden en -principes deelt
Optimale tech stack
Het kiezen van de juiste Tech Stack, de gebruikte programmeertalen, is een bepalende factor voor het toekomstige succes van uw product. In de meeste gevallen is dit de verantwoordelijkheid van een CTO of het hoofd engineering. Vaak selecteert een CTO technologieën op basis van hun eerdere ervaringen, die te specifiek of beperkt kunnen zijn voor de ontwikkeling van uw product. Daarom moet u ervoor zorgen dat met alle factoren rekening wordt gehouden voordat u de definitieve beslissing neemt over technologieën.
Dit zijn de belangrijkste principes die u helpen bij het kiezen van een optimale Tech Stack:
- Technische haalbaarheid
- Technische haalbaarheid
- Beschikbaarheid van developers
- Complexiteit
- Tijd op de markt
- Schaalbaarheid
- Prestaties
- Beveiliging
- Kosten
Voorbeeld: Een startup-oprichter besluit de technologieën te gebruiken die hij het vaakst tegenkomt. Hij is een ‘slachtoffer van reclame’ – op weg naar huis krijgt hij een folder in zijn ahnden gedrukt waarin JavaScript-cursussen worden aangeboden en tijdens het surfen op internet ziet hij verschillende pop-ups met JavaScript-ontwikkelaars en bovendien heeft zijn buurman een product ontwikkeld met JavaScript. Uiteindelijk besluit de oprichter zijn toekomstige product dan ook met JavaScript te bouwen, zonder zelfs maar te overwegen of deze technologie optimaal geschikt is voor zijn product. Hoewel het nuttig is om de technologische stack te analyseren die door concurrenten wordt gebruikt, is het beter om een geïnformeerde beslissing te nemen op basis van de hierboven beschreven principes.
Consistente ontwikkeling
Het is geen vereistte om in ieder detail te treden, maar de code moet continu en consistent worden aangepast aan de schaal van het product. Als u vanaf het begin de juiste kwaliteit van de code handhaaft, hoeft u deze niet helemaal opnieuw te schrijven naarmate het product groeit.
De rollen van de CTO / hoofd engineering / producteigenaar omvatten het bepalen van prioriteiten, het regelmatig geven van feedback en verbinding houden met de markt (uw doelgroep). Dit betekent niet dat u uw potentiële gebruikers moet vragen welke functionaliteiten ze graag zouden willen gebruiken. Implementeer in plaats daarvan eerst uw idee en onderzoek dan of klanten het nuttig vinden. U kunt een basisversie van een functie maken om consumenten de mogelijkheid te bieden deze te gebruiken en tegelijkertijd de behoefte te meten. Probeer de behoeften van de markt niet te raden, maar gebruik praktische feedback van uw doelgebruikers.
Voorbeeld: Een klant besluit een platform te creëren voor het sluiten van weddenschappen op sportevenementen op lokaal niveau (bijvoorbeeld een voetbalwedstrijd tussen schoolteams). De startup stelt ouders van de kinderen die in de wedstrijd spelen in staat om op de teams te wedden. Als je wint, gaat een deel van je prijs naar een goed doel, het andere deel gaat naar jou (waarbij je het gewonnen bedrag kunt innen of gebruiken voor je volgende weddenschap). Mensen bleken echter niet bereid het platform te gebruiken. Bovendien was het product financieel niet rendabel, mede vanwege het feit dat een deel van de weddenschappen naar een goed doel ging. De marketingstrategie veranderde een paar keer tijdens het proces van productontwikkeling. Hierdoor liepen de schulden op, wat een van de redenen was waarom de startup mislukte.
Betreed zo snel mogelijk de markt
Wanneer alles klaar is voor de start van uw productontwikkeling, is het cruciaal om de tijd om de markt te betreden te minimaliseren. Zorg ervoor dat het team het maximale uit de tijd halt en garandeer dat ontwikkelaars code leveren van optimale technische kwaliteit. Om deze doelen te bereiken, introduceert u duidelijke technische werkwijzen die gericht zijn op het verbeteren van de kwaliteit van de code.
De belangrijkste fout van startups is het creëren van een pixel-perfect ontwerp, om ervoor te zorgen dat gebruikers zelfs de kleinste imperfectie niet opmerken. Als gevolg hiervan besteedt u veel tijd aan het ontwikkelen van een perfect product met een foutloos ontwerp maar code die uiteindelijk geen buzz creëert. De reden is simpel – het product creëert geen vraag en voldoet niet aan bestaande marktbehoeften. Om geen nutteloze startup met een perfecte technische basis te worden, test u zo snel mogelijk de vraag naar uw oplossing, bij voorkeur in het ontwikkelingsproces. Op deze manier kunt u uw product flexibel houden en de ontwikkeling bijsturen op basis van feedback.
Voorbeeld: Een bedrijf komt met een variant op Uber voor Arabische landen. Omdat passagiers het gezicht van een taxichauffeur niet kunnen zien of rechtstreeks contact met hen kunnen opnemen, blijkt al snel duidelijk dat er in Arabische landen geen vraag is naar dit soort diensten. Omdat er vrijwel geen inkomsten waren, was het bedrijf gedwongen het project te beëindigen, nog voordat het product af was.