Na tien jaar is het wel eens tijd voor een nieuwe modem. Toch? Mijn internetprovider heeft hier nog zijn twijfels over. Wie die internetprovider is laat ik even in het midden. Ik weet ook wel dat alle partijen net zo erg zijn (behalve natuurlijk Xs4all, maar dat bestaat hier niet meer op aarde. Dat gebruiken ze nu in de hemel).
Ik vertelde de mevrouw van de servicedesk heel netjes dat mijn internet zo traag was als dikke stront en dat ik meer bereik heb via de printer van de achterburen dan via mijn eigen wifi. Ik kan alleen nog maar browsen via Netscape. Als ik een filmpje wil bekijken, hoor ik de modem een zelfmoordpoging doen. En zei ik er achteraan: ‘Voordat je met je belscript-stappenplan komt, de stekker eruit halen en er weer instoppen, dat heb ik al gedaan. Drie keer zelfs.’. Na de eerste keer denk je, misschien heb ik de stekker er te kort uit gehad en na de tweede keer denk je nou vooruit nog één keer dan. Dus ik wil graag een nieuwe modem.
Echt nodig?
Volgens het belscript van de servicemedewerker kreeg ik geen nieuwe modem maar moest ik eerst een hele middag thuisblijven omdat er een monteur langs zou komen ergens op vrijdagmiddag tussen 13.00 en 18.00 uur. Want een beetje secuur en goed plannen is blijkbaar heel erg moeilijk met super traag internet. Deze monteur zou wel even kijken of ik wel echt een nieuwe modem nodig had. Ik zei ‘ja misschien heb ik wel geen nieuwe modem nodig maar nieuwe internetprovider’.
Nog grotere ellende
Ze weten dat ik toch niet ga switchen, want iedereen weet, dat is een nog grotere ellende. Dat is een afspraak die internetproviders onderling hebben gemaakt. Zodra er iemand gaat switchen, zorg dat ze de eerste drie maanden zo veel ellende voor de kiezen krijgen dat ze zich de komende tien jaar wel bedenken om te switchen. Dan denk je, dan maar een tientje extra betalen. Ik betaal dat overigens wel in guldens. Euro’s kan de modem niet aan.
Herken ik niet. Bovendien kun je je mobiel gebruiken als hotspot en dan je bundel (tijdelijk) gebruiken om te internetten. Mits je beetje dekking hebt dan. Laatste 2 switches gaven geen issues, ben 2x verhuisd. Moet er wel bij zeggen dat ik me goed kan redden als er kleine issues zijn.
Het grootste probleem/uitdaging voor mij is eigenlijk dat de huidige provider email aliassing actief ondersteund (heel handig om spam-lekken te ontdekken) en het maar de vraag is of een andere provider dat ook ondersteunt.
Er is ook geen mail-forwarding service (vgl. PTT met de verhuisservice) en je eerst moet uitknobbelen bij welke instanties je je mailadres als contact gegevens hebt achter gelaten. Soms scheelt dat weer veel spam, in andere gevallen wordt het iets vervelender.
In dit geval heeft Jacob eigenlijk wel gelijk: het is dan eigenlijk een grotere elende.
Als ik problemen heb met mijn modem dan bel ik gewoon even de AIVD. Die fixen het wel even want dan kunnen ze weer rustig doorgaan met aftappen.