De Datavakbond speurt naar 'De Koekenbakker van het Jaar'. De komende weken zullen de nominaties bekend worden gemaakt van bedrijven en instanties die slecht omgaan met cookies. Vanaf 15 december is er te stemmen. De vakbond werkt in deze bewustwordingscampagne samen met de Nederlandse Internet Society, Cookiedatabase.org en het SIDN-fonds.
Dit vertelde Paul Tang, Europarlementariër namens de PvdA en mede-initiatiefnemer van de Datavakbond, tijdens het radioprogramma WNL Opiniemakers afgelopen 2 november.
Vorig jaar werd de Datavakbond opgericht; afgelopen week is de organisatie erachter officieel bij de notaris geregistreerd. De bond telt inmiddels zo’n tweeduizend leden, meldde Tang in het radioprogramma.
De Datavakbond wil de belangen behartigen van iedereen die data produceren op internet. De vakbond wil mensen zeggenschap geven over wat er met hun data gebeurt en voorwaarden afdwingen bij organisaties die omgaan met deze data.
Vertegenwoordiger
Bij WNL Opiniemakers gaf Tang een toelichting: ‘Wij werken elke dag en produceren continu data. Wij zijn datawerkers, vaak met plezier, maar hebben niets te zeggen over onze arbeidsomstandigheden: welke data delen we en wat er gebeurt er vervolgens met die data. Dan heb je het over techgiganten als Google en Facebook, maar ook over Nu.nl of RTL.nl, of wat dan ook.’
Hij vervolgt: ‘Je kunt als individu niet alle voorwaarden gaan doorlezen; dat zijn hele boekwerken. Je hebt een partij nodig die jou vertegenwoordigt en bedrijven aanspreekt met vragen als zijn de voorwaarden goed, ga je netjes om met cookies en wat doe je vervolgens met die data. Je wilt dat bedrijven met onze data goed aan de gang gaan.’
Machteloos
Met de oprichting van de vakbond willen Tang cum suis een einde maken aan de naïviteit (‘denken dat je niets te verbergen hebt online’) van gebruikers en de machteloosheid. ‘Mensen hebben online vaak geen alternatief of een beperkt alternatief, dus je kunt hen niet kwalijk nemen dat ze hun data weggeven.’
Volgens Tang heb je in de online-wereld maatschappelijke organisaties als beschermende kracht nodig naast wetgeving. ‘Net als op de arbeidsmarkt, daar heb je ook wetgeving en vakbonden. Bedrijven zijn ook beducht voor hun reputatie. Het zou mooi zijn als we zo groot worden dat we eisen kunnen stellen. Bijvoorbeeld dat we beter inzicht willen in de tijdlijn die we voorgeschoteld krijgen op Facebook, inclusief de advertenties. Daar hebben we nu geen zeggenschap over’, aldus Tang in het WNL-radioprogramma.
Koekenbakker van het jaar
De Koekenbakker van het Jaar is de verkiezing van de Nederlandse website die zich het slechtst houdt aan de Nederlandse cookiewet. Denk aan websites die het weigeren van cookies extra moeilijk maken, het accepteren van alle cookies alvast als default hebben ingesteld, of websites die geen alternatief bieden als de bezoeker geen cookies wil maken. Medio januari wordt de winnaar van deze ‘koude douche’ bekendgemaakt.
De campagne is 1 november gestart; tips over websites die zich niet houden aan de Nederlandse cookiewet zijn door te geven op: www.isoc.nl.
[Update] Winnaar werd techsite Tweakers.nl. Maar de prijs voor ‘koekenbakker van het jaar‘ werd nooit uitgereikt. Het zou gebeuren tijdens de nieuwjaarsreceptie van de Nederlandse Internet Society begin 2020 maar die is door de Covid-19-pandemie nooit gehouden.