Alphabet, de holding boven Google, heeft een overnamebod gedaan op Fitbit, de Amerikaanse fabrikant van wearables en slimme horloges. Dat meldt persbureau Reuters op basis van anonieme bronnen.
Google zelf brengt al heel wat hardwareproducten op de markt, maar een slim horloge is daar niet bij. Met de eventuele overname van wearable-specialist Fitbit zou het bedrijf zich in dezelfde arena begeven als concurrenten Samsung en Apple. Of het zo ver komt, is niet zeker, houdt Reuters een slag om de arm. Lopende onderhandelingen betekenen immers nog niet dat de deal doorgaat. Ook over de prijs die Google voor Fitbit biedt, is niks bekend.
De dominante spelers in de markt voor wearables en fitness trackers zijn nu Chinese spelers als Huawei en Xiaomi die eerder goedkopere producten uitbrengen. Met trackers kunnen gebruikers bijvoorbeeld bijhouden hoeveel stappen ze per dag zetten, wat hun hartslag is, hoeveel calorieën ze verbranden en hoe goed de kwaliteit van hun slaap is.
Fitbit, een van de pioniers in dit segment, heeft overeenkomsten lopen met verzekeraars en heeft acquisities gedaan in de gezondheidsmarkt om zijn inkomstenstroom te diversifiëren. Volgens analisten zou vooral de berg data waar het bedrijf op zit, een groot deel van zijn waarde uitmaken.
De verkopen van de producten van Fitbit zelf lopen minder goed. In juli moest het bedrijf nog zijn omzetvoorspellingen naar beneden bij stellen, na een teleurstellende lancering van de Versa Lite, zijn goedkoopste smartwatch. Het bedrijf was al in gesprek met een investeringsbank om een eventuele verkoop voor te bereiden.
Begin dit jaar maakte Fossil, een andere producent van wearables, bekend dat het zijn intellectual property rond smartwatches aan Google heeft verkocht voor veertig miljoen dollar.