Het is bijna zover! Op 29 oktober vindt de spectaculaire uitreiking van de Computable Awards 2019 plaats in het Beatrix Theater in Utrecht. In deze reeks spreken we met de genomineerden over hun bedrijf en hoe ze toeleven naar de belangrijkste dinsdagavond van het jaar. Diederick Beels, sales director Benelux bij Tableau Software, blikt in dit artikel terug en kijkt vooruit.
Hoe kijkt uw organisatie terug op de afgelopen maanden en wat viel u het meest op in de markt?
Tot nu toe is 2019 een erg spectaculair jaar met de ontwikkelingen binnen Tableau Software, maar ook in de markt voor visual analytics. Het valt ons op dat organisaties steeds gemotiveerder worden om de vruchten van hun data te plukken en zien daarbij een verschuiving van de aard van de vragen, van ‘wat gebeurt er?’ naar ‘waarom gebeurt het?’. Ze willen graag van ons leren, maar ook van andere datagedreven bedrijven om te zien hoe ze het volledige potentieel van hun data kunnen benutten en een integrale datagedreven strategie kunnen implementeren.
Het is veelbelovend dat bedrijven zich bewust zijn van de potentie van data, maar het is ook duidelijk dat we er nog niet zijn. McKinsey stelde vast dat veel bedrijven nog steeds moeite hebben om mensen te betrekken en verandering te managen, omdat ze er niet in slagen een datacultuur op te bouwen waarin data wordt gewaardeerd en benut bij dagelijkse beslissingen. Deze uitdaging leidde tot de introductie van Tableau Blueprint tijdens onze Tableau Conference Europe (TCE) in juni. Het is een handleiding om een datagedreven organisatie te worden. Tableau Blueprint helpt zowel bedrijven die nog niet bekend zijn met selfservice analytics, als ervaren bedrijven die de toepassing van data willen verbreden, verdiepen of opschalen. Het biedt inzicht in de processen en best practices van duizenden klanten.
De belofte van moderne analytics is dat het iedereen in staat stelt om op basis van data te weten waar de volgende doorbraak te maken is en grensverleggende inzichten te verkrijgen. We proberen die belofte waar te maken en ondersteunen gebruikers proactief door inzet van onze ai- en nlp-gebaseerde oplossingen. We kijken optimistisch naar de toekomst en zijn er meer dan ooit klaar voor om bedrijven te ondersteunen bij hun data-vraagstukken.
Wat heeft uw organisatie dit jaar allemaal gedaan en hoe hebben jullie dit ervaren?
Het tempo van (noodzakelijke) innovatie is hoog en we voegen voortdurend functies toe die voor onze klanten enorm belangrijk zijn. In februari hebben we bijvoorbeeld Ask Data gelanceerd, onze nlp-gebaseerde oplossing die ons de nominatie voor de Computable Awards opleverde. De natuurlijke taalvaardigheid maakt het makkelijker om inzichten te verkrijgen uit data, ongeacht de expertise van de gebruiker. Zij kunnen vragen typen in een gangbare taal en krijgen direct een visueel antwoord. Ask Data was een belangrijke toevoeging aan het Tableau-platform omdat fundamenteel verandert hoe mensen met data werken.
Daarnaast hebben we in september het ai-gedreven Explain Data gelanceerd. Deze oplossing brengt data analytics naar een heel nieuw niveau door de waarde van specifieke datapunten weer te geven én uit te leggen. Het identificeert niet alleen opvallende datapunten, het laat ook zien waarom deze eruit springen aan de hand van geavanceerde statistische algoritmen. Klanten kunnen een datapunt identificeren waar zij meer over willen weten, bijvoorbeeld ‘Waarom zijn de totale verkopen in januari gestegen?’ en krijgen direct mogelijke verklaringen op basis van gegevens die al zijn verbonden met Tableau. Dit bespaart analisten tijd door handmatige beoordeling van alle mogelijke verklaringen te elimineren en inzichten geautomatiseerd naar boven te halen.
Daarnaast beantwoorden we met de introductie van Tableau Catalog aan de behoefte om te kunnen verzekeren dat de data waar beslissingen op gebaseerd zijn schoon, up-to-date en betrouwbaar is. Datavoorbereiding en catalogiseermogelijkheden moeten daarvoor naadloos werken. Tijdens de introductie in februari op TCE applaudisseerde het publiek omdat ze zo blij waren met deze functie! Catalog biedt een holistisch overzicht van alle data in Tableau en biedt meer inzicht voor een betere zichtbaarheid, governance en verbeterd datamanagement. Tableau Catalog helpt beheerders data gemakkelijker te volgen en te gebruiken in de hele organisatie, terwijl een visuele weergave van datalijnen mensen helpt om snel inzicht te krijgen in de impact van gegevenswijzigingen op gerelateerde dashboards en weergaven. Dit hogere niveau van zichtbaarheid helpt it-afdelingen en andere zakelijke gebruikers de gegevens volledig te vertrouwen, waardoor de ontdekking van de juiste data voor besluitvorming wordt versneld.
Deze introducties sluiten aan op vragen van klanten en prospects die we binnenkregen en -krijgen en zijn in overeenstemming met de uitdagingen van moderne organisaties. In Nederland rekenen bedrijven zoals HelloFresh, Picnic, De Bijenkorf en Fietsenwinkel.nl op Tableau.
Hoe kijkt uw organisatie naar de ontwikkelingen in de markt op zich?
Data is overal. IDC voorspelt dat de wereldwijde ‘datasphere’, die kwantificeert hoeveel data er wereldwijd wordt gemaakt, vastgelegd en gerepliceerd, zal groeien van 33 Zettabytes (ZB) in 2018 tot 175 ZB in 2025. Wij geloven dat data een cruciale rol speelt om de concurrentie en verandering in het algemeen voor te blijven. Bedrijven die prioriteit geven aan hun datastrategie zullen slagen. Vanuit dit perspectief zien we bij bedrijven van alle formaten zowel de wens als de noodzaak om datagestuurd te zijn, naarmate ook de concurrentie en de digitalisering toenemen. Dit vraagt om een integrale datacultuur, niet alleen de aanschaf van nieuwe technologie. Datacultuur bestaat uit de normen, overtuigingen en waarden die elke medewerker aanmoedigen om data te gebruiken om belangrijke inzichten voor zijn of haar organisatie te ontdekken. Wanneer iedereen wordt aangemoedigd om analyses volledig te gebruiken, heeft een organisatie een sterke datacultuur. We erkennen het belang en de uitdaging van deze ontwikkeling en streven ernaar onze klanten te ondersteunen bij hun reis. Daarom zoeken we altijd naar andere manieren om hen te helpen, bijvoorbeeld met Tableau Blueprint.
Hoe ontwikkelt uw bedrijf zich richting de toekomst en welke concrete stappen gaan jullie hiervoor op korte termijn nemen?
We zullen ons blijven concentreren op onze klanten en blijven innoveren op basis van hun behoeften. Met onze driemaandelijkse releases kunnen we nieuwe uitdagingen en technologieën snel adresseren. Tableau heeft als doel om data analytics te vereenvoudigen en tegelijkertijd datageletterdheid te vergroten door organisaties data-concepten te leren met behulp van Tableau en met omvangrijke educatieve communities.
We doen dit door voortdurend te investeren in en ondersteuning te bieden aan onze Tableau Community: dit zijn dataliefhebbers die samenkomen, fysiek via gebruikersgroepen of onze Tableau-conferenties, of virtueel, via online fora, waar mensen vragen stellen, kennis delen en elkaar inspireren. De actieve community van Tableau omvat meer dan 150.000 leden op online fora, meer dan vijfhonderd Tableau-gebruikersgroepen wereldwijd met tienduizenden deelnemers. Tableau Public heeft meer dan 750.000 auteurs die meer dan twee miljoen visualisaties hebben gepubliceerd. In 2019 zijn er gemiddeld meer dan dertienduizend nieuwe visualisaties per week gepubliceerd. Tableau Public heeft 30 september de grens van twee miljard weergaven overschreden. Daarnaast verwelkomen we onze gebruikers op onze Tableau-conferenties waar we duizenden klanten, dataspecialisten en inspirerende sprekers samenbrengen om te inspireren, onderwijzen en verenigen.
Wat was het absolute hoogtepunt van het afgelopen (half) jaar?
Een van de hoogtepunten was TC Europe in Berlijn in juni, waar we bijna tweeduizend klanten verwelkomden en Data Catalog, Explain Data en Tableau Blueprint lanceerden. Ik vind het altijd erg waardevol om de reacties op onze nieuwe introducties te zien en het was geweldig om te zien dat klanten positief waren, omdat dit onderstreept dat we goed luisteren. Voor mij is het altijd inspirerend om te horen waar klanten mee bezig zijn en leuk om de goede vibes van onze steeds groeiende gemeenschap te ervaren.
Wat was een belangrijke les voor jullie het afgelopen (half) jaar?
We zijn erg dankbaar voor de betrokkenheid van onze community. Hun werk en inbreng brengen onze oplossingen en diensten echt naar het volgende niveau. Niet alleen door te zorgen voor optimale relevantie als het gaat om zakelijke vragen, maar ook door nieuwe en creatieve manieren te vinden om met data te werken. Een les is om te blijven luisteren naar deze actieve, betrokken gemeenschap; het is echt uniek.
Welke uitdagingen staan bij jullie voor de deur voor 2020? Is er een specifieke bedrijfsfocus voor 2020?
We voorzien dat de meeste huidige uitdagingen, met betrekking tot datavaardigheden, -cultuur en vertrouwen, in 2020 relevant zullen blijven. Daarmee voorspellen we ook dat de verschuiving naar datagedreven werken de grootste en meest urgente uitdaging zal zijn waarmee bedrijven worden geconfronteerd. We zullen organisaties ondersteunen om optimaal van hun data te profiteren en zullen nauw met hen samenwerken terwijl ze de reis maken.
Wat betekent een nominatie voor de Computable Awards 2019 voor uw organisatie?
Omdat de nominatie een erkenning is van zowel it-professionals als marktdeskundigen, onderstreept dit dat we op de goede weg zijn en onze positie als koploper op het gebied van data-analyse hebben verdiend. Het onderstreept onze drang naar innovatie en onze focus op klanten en zeer gewaardeerde community.