Konica Minolta wil een vooraanstaande leverancier worden in de ‘connected workplace’. De kopieergigant van weleer ontwikkelt zich naar een aanbieder van it-diensten. Speerpunt wordt de optimalisatie van bedrijfsprocessen via ‘workflow automation’.
Shoei Yamana, president en ceo van Konica Minolta, sprak deze ambitie uit tijdens de European Leadership Campus (ELC) 2019. Ruim duizend dealers waren naar Kopenhagen gekomen om kennis te nemen van Konica Minolta’s visie op de toekomst. ‘Rethink Your Scope’ was dit jaar het hoofdthema van de ELC. ‘We moeten de conventionele manier van denken loslaten,’ aldus Yamana.
Doel van het ‘nieuwe’ Konica Minolta is mensen, ruimtes en apparaten beter met elkaar te verbinden. Eerste stap was de Workplace Hub, een allesomvattende iot-oplossing voor de ‘connected workplace’ die bedrijven helpt hun it-infrastructuur te vereenvoudigen. Commercieel is deze digitale workplace echter nog geen groot succes. ‘De inkomsten zijn lager dan verwacht,’ aldus Indy Nakagawa, senior executive director Digital Workplace. Met overnames van kleinere en middelgrote it-dienstverleners hopen de Japanners weer op een groeipad terecht te komen. De afgelopen tijd zijn al veertig van dit soort acquisities gedaan, vooral in de EU en Amerika.
Ook wordt vol ingezet op onderzoek en ontwikkeling. Konica Minolta heeft een groot aantal r&d-projecten in de pijplijn staan die deze onderneming meer onderscheidend kunnen maken. Daarbij wordt voortgeborduurd op de kennis die men heeft van optische materialen, imaging en dataverwerking. Hier wordt kunstmatige intelligentie aan toegevoegd. Tijdens het evenement in Kopenhagen gaf Konica Minolta al een blik op de (nabije) toekomst.
Nieuw scansysteem
Veel aandacht trok een nieuwe tool voor het scannen van documenten: Projection with Interactive Capture(PIC). Met een camera wordt een touchscreen op een tafel geprojecteerd. Dit systeem herkent een papieren document, maakt daar een kopie van en digitaliseert het beeld. De gebruiker kan vervolgens kiezen welk deel van het document eruit wordt gelicht. De camera projecteert ook knoppen op de tafel voor bijvoorbeeld de automatische vertaling van de tekst of het opslaan van de tekst in pdf, docx of pptx. Alles werkt heel intuïtief. Op een monitor kan je direct het resultaat zien. Het systeem is in staat zowel prints als handgeschreven documenten te verwerken. Ook bij samenwerking op afstand werkt het.
Voordeel is dat je gewoon aan je bureau kan blijven werken zonder naar een scanner te hoeven gaan. Het is een soort ‘knippen en plakken’ van papieren documenten in de workflow. Konica Minolta test het systeem momenteel in Californië uit. Bekeken wordt of alles goed aansluit op de behoeften van gebruikers en welke toepassingsmogelijkheden er zijn.
Cognitive Hub
Een ander veelbelovend r&d-project is de ‘Cognitive Hub’, een platform dat de enorme hoeveelheid gegevens die een onderneming voortbrengt, beter vindbaar maakt. Mensen, taken, activiteiten, documenten, evenementen, ruimtes, plaatsen en bijvoorbeeld apparaten worden zinvol met elkaar gecombineerd. Zo kan een kenniswerker veel sneller de juiste informatie boven water halen.
De Cognitive Hub is verbonden met alle informatiebronnen waaronder ook email, indexeert alle documenten en voegt al deze informatie samen. De kunst is de juiste informatie uit teksten te distilleren. Onderzoeker Zdenek Eichler: ‘Uit ongestructureerde tekst wordt gestructureerde informatie gehaald. Semantiek helpt de betekenis van tekst te doorgronden. Het systeem is zelflerend. Zonder dat ontwikkelaars er aan te pas komen, kan de Cognitive Hub leren een gebruiker beter te bedienen. Een gebruiker kan dit zelf doen. Zo zijn individuele wensen te vervullen bijvoorbeeld voor de indeling van email in bepaalde categorieën.
Het systeem voorziet in een visualisatie van de database. Eichler: ‘Je kan bijvoorbeeld heel snel zien wie bij een bepaald werkoverleg aanwezig was, welke functies die deelnemers hebben, welke documenten zijn besproken en in welke ruimte er is vergaderd. Alle relevante informatie wordt snel opgelepeld, desnoods zeer gedetailleerd.’
Eichler geeft nog een ander voorbeeld van informatiebeheer: ‘Als medewerkers zich de titel van een document niet meer kunnen herinneren, is het systeem in staat hen op weg te helpen. Documenten die zijn geraadpleegd om een eerder gedane taak te vervullen, worden razendsnel gevonden.’
Eichler verwacht dat de Cognitive Hub over een jaar of twee toe is aan commercialisatie. Deze hub kan als een laag bovenop Konica Minolta’s Workplace Hub worden geplaatst.