In 2021 kosten projecten voor digitale transformatie twee keer zo veel en nemen ze dubbel zo veel tijd in beslag dan was begroot. Dit is één van de verwachtingen die Gartner schetst in zijn Top Tien- voorspellingen voor organisaties na 2020.
De lijst is bekend gemaakt tijdens het Gartner Symposium in Orlando. Die conferentie gaat over de relatie tussen mensen en technologie. Naarmate mensen meer technologie in bijvoorbeeld kleding of accessoires gebruiken en ict beter in staat is emoties en gezichten te herkennen, heeft dit gevolgen voor de relatie tussen mens en organisatie.
‘In de meeste traditionele organisaties is de kloof tussen digitale ambitie en realiteit groot’, zegt Gartner-fellow Daryl Plummer. ‘Wij verwachten dat het budget van cio’s voor it-modernisering tot en met 2021 jaarlijks met 7 procent groeit om het gat te dichten.’
Applicatie-ervaringen
Voorts verwacht het bureau dat medewerkers hun applicaties op het werk zelf gaan inrichten en samenstellen, zoals zij nu hun speellijst op bijvoorbeeld Spotify opstellen. ‘Applicaties gaven vorm aan onze banen. Tegenwoordig zien we organisaties die applicatie-ervaringen ontwerpen rond de medewerker. Mobiele- en cloudtechnologie bijvoorbeeld bevrijden medewerkers van de plicht om naar een kantoor te komen; zij kunnen overal werken, hetgeen traditionele applicatie bedrijfsmodellen overbodig maakt. Zoals medewerkers gewend zijn hun ‘streaming-ervaringen’ zelf vorm te geven, zullen ze dat ook met bedrijfsapplicaties gaan doen’, aldus Plummer.
Andere vooruitzichten: dankzij voortschrijdende technologie zullen veel meer mensen met een beperking een baan kunnen uitoefenen, byod wordt voor een deel ‘bring your own enhancement’ (zoals slimme kleding), webwinkels zullen cryptomuntbetalingen accepteren en er komen toezichthouders op algoritmes gebaseerd op kunstmatige intelligentie en machine learning.
Tegen 2023 zal er blockchain-controle komen op video- en tekstberichten om nepnieuws tegen te gaan, de opkomst van Internet of Behavior (koppelen van gedrag aan andere digitale gegevens om bijvoorbeeld een verzekeringspremie vast te stellen), en tot slot zal de Wereld Gezondheidsraad excessief online aankoopgedrag bepalen als een psychische aandoening.
Ik vraag mij af in hoeverre Gartner nog serieus moet worden genomen met de kwaliteit van dit soort “voorspellingen”. Het lijkt mij evident dat een gebrek aan technische expertise daarvan de oorzaak is.
Wat waren ook alweer de voordelen van innovatie en agile ?