Na zeventien jaar komt er een einde aan de ISP Kartcompetitie. Het is naar eigen zeggen vanaf de eerste editie het enige evenement in Nederland voor providers, datacenters en toeleveranciers. The Red Dress Effect, die het event de laatste twee jaar heeft georganiseerd, geeft aan geen achttiende editie meer te organiseren. Redenen zijn weinig ruimte voor innovatie en sponsors die er geen brood meer in zien.
Dit meldt Technite op zijn site. De ISP Kartcompetitie is sinds 2016 onderdeel van The Red Dress Effect, het bedrijf van Anna Kocks. Eerder huurde Aaldering ICT uit Arnhem het bedrijf al in om te helpen bij het evenement. ‘De formule van de ISP Kartcompetitie is over de jaren amper gewijzigd’, aldus Kocks tegenover de site. Ze geeft aan dat daar twee redenen voor zijn. De eerste is dat de formule volgens haar ‘gewoon goed werkt’.
De andere reden is dat de paar wijzigingen die ooit zijn doorgevoerd nog steeds zorgen voor discussie. ‘De ISP Kartcompetitie is begonnen in Huizen, maar is uiteindelijk verplaatst naar Utrecht, waar meer ruimte is. We hebben ook de races aangepast. In het begin waren het individuele races, dat zijn nu teamraces. Op beide besluiten is de nodige kritiek gekomen en die is nog steeds niet verstomd.’ Hoewel ze nooit de mogelijkheid heeft overwogen die beslissingen terug te draaien is het wel een belangrijk signaal. De marges om de ISP Kartcompetitie te veranderen, zonder daarbij de door de deelnemers gekoesterde formule te wijzigen zijn volgens haar klein.
Vraagtekens bij rendement
Volgens Kocks zetten sponsoren bovendien vraagtekens bij het rendement. Ze meent dat dit komt doordat de beslissing voor sponsoring niet langer bij marketing ligt, maar bij de salesafdeling. ‘De belangen van die twee afdelingen zijn verschillend. Marketeers denken ook aan naamsbekendheid en imago. Bij sales gaat het vaak om direct toewijsbare omzet en resultaten. Leads zijn leidend geworden.’ Leads uit het sponsorship van de ISP Kartcompetitie halen is volgens haar mogelijk, maar betekent dit wel dat organisatoren veel meer data moeten vergaren en delen. ‘Uit onderzoek dat we hebben gedaan blijkt dat er een opvallend grote groep sponsors is die de beschikbare data amper of niet raadpleegt.’ Dit leidt volgens haar tot de onterechte perceptie dat de opbrengst van de ISP Kartcompetitie tegen kan vallen.
Sponsors haken af
Door die perceptie is het volgens Kocks over de jaren steeds lastiger geworden voldoende sponsors te vinden voor de ISP Kartcompetitie. Sectoren die voorheen buiten de scope vielen zijn de afgelopen jaren intensief benaderd met het verzoek aan de wedstrijd mee te doen. De belangstelling van bijvoorbeeld system integrators en detacheerders was volgens haar echter verschillend.
Kocks tegenover Technite: ‘Het zijn voorbeelden van groepen die we deels hebben weten te binden aan het event. Helaas zagen we tegelijk de interesse bij datacenters als sponsors voor het event teruglopen. Hosters die het event mede mogelijk maakten zijn jaren geleden al als sponsor afgehaakt. De consolidatie bij datacenters en hosters speelt hier een grote rol. De instroom van toeleveranciers die bereid zijn bij te dragen is te gering om dat te compenseren. We hebben te vaak gehoord dat de samenstelling van de bezoekersgroep te weinig matched met wat zij relevante partijen vinden.’
Of het evenement in 2021 wel doorgaan vindt, is niet bekend.