Volvo Group heeft een nieuwe afdeling opgericht die autonome transportoplossingen gaat ontwikkelen en op de markt brengen. Klanten van de fabrikant van zwaar rollend materiaal zijn mijnbouwbedrijven, havens en logistieke centra.
De vervoersindustrie moet met oplossingen komen die groener én veiliger zijn, en tegelijk inspelen op de almaar langere files op de wegen. Autonome voertuigen zijn goede oplossing voor het transporteren van materiaal op vooraf gedefinieerde routes en in steeds herhalende flows. Daar kunnen autonome voertuigen het verschil maken door een hogere flexibiliteit en productiviteit, aldus het bedrijf.
Volgens ceo Martin Ludnsted is dit ‘een nieuwe, logische stap voor Volvo Group om expertise te verzamelen in een nieuwe afdeling met winst- en verlies-verantwoordelijkheid. Alleen zo kunnen autonome transportoplossingen naar een volgend niveau gebracht worden.’
De nieuwe afdeling gaat op 1 januari officieel van start en de financiële resultaten zullen gerapporteerd worden onder de divisie Trucks. De aanwervingen van personeel zijn begonnen.
Volvo is geruime tijd aan het experimenteren met autonome voertuigen. Voor het Electric Site-project bouwde het bedrijf al een elektrische, autonome transporter die in de mijnbouw is in te zetten. De operationele kosten daalden daardoor met veertig procent en de CO2-uitstoot met bijna honderd procent. Ook de veiligheid voor de werklui ging erop vooruit. Vera is dan weer de naam van een autonoom experimenteel voertuig dat Volvo bouwde voor een logistiek verdeelcentrum in Gotenburg. In een Noorse mijn gebruikt Volvo ook al zelfrijdende vrachtwagens waarmee lei-stenen over een traject van vijf kilometer wordt vervoerd.