Gerhard van der Bijl begint deze maand als chief information officer (cio) bij Albert Heijn, Etos en Gall&Gall. Hij is afkomstig van bloemenveiling Royal FloraHolland, waar hij commercieel en digitaal directeur was. Van der Bijl won vorig jaar de Computable Award CxO van het Jaar.
Bij FloraHolland leidde Van der Bijl de ontwikkeling van het digitale platform Floriday, waarmee kwekers hun voorraad, orders en logistiek op één plek beheren en toewijzen aan verkoopsystemen. Hij was ook betrokken bij de inrichting van de ict-organisatie. Zijn Computable Award als CxO van het Jaar dankt Van der Bijl aan de digitale transformatie die hij bij de veiling bereikte.
‘Once in a lifetime’
De overstap naar Albert Heijn was een ‘once in a lifetime opportunity’, meldt Van der Bijl op de site van de veiling. In zijn nieuwe rol als senior vice-president it (cio) zal hij zich waarschijnlijk ook bezighouden met de digitale initiatieven die de winkelketen ontplooit. Zo test het bedrijf een volledig digitale winkel zonder kassa’s en zelfscanners, wordt geëxperimenteerd met artificiële intelligentie (ai) voor dynamische kortingen en loopt er onderzoek naar de inzet van robots in winkels en distributie.
Bij Albert Heijn vervangt Van der Bijl de Brit Andrew Brothers. Brothers is sinds afgelopen september cio Europa en Indonesië bij Ahold Delhaize, het moederbedrijf van Albert Heijn.
Royal FloraHolland heeft sinds juni 2019 een aparte cio. Dit is André van der Linden. De cio-rol lag eerder bij Van der Bijl, samen met de rol van chief digital officer (cdo). Van der Bijl bleef cdo maar combineerde deze functie de laatste maanden met die van chief commercial officer (cco)