Onderzoek van de Rabobank laat zien dat de regio veel centraler is komen te staan: 'het basismodel van onze economie is veranderd. Kennis, de regio en duurzaamheid zijn veel centraler komen te staan bij het concurrentievermogen van bedrijven'. Hoe kijkt u naar de kracht van de regio bij innovatie?
In een bericht van RaboResearch doet de onderzoeksgroep van de bank uit de doeken hoe het de afgelopen decennia liep, te beginnen in de jaren zeventig van de vorige eeuw. Massaproductie en standaardisatie van goederen zorgden voor de economies of scale. Daarna diversifieerde de boel weer steeds meer en wilden mensen weer meer op het individu toegespitste producten. Meer klantgericht produceren dus, en dat kon vanaf de jaren tachtig.
Inmiddels zijn we alweer een tijdje verder en zijn er nieuwe pijlers bijgekomen, zoals duurzaamheid en kennis om concurrerend te kunnen blijven. De regio vormt daarbij een belangrijk schaalniveau omdat het ‘aansluit bij veel mechanismen achter innovatie bij bedrijven’. Andere zaken, zoals lokaal vestigingsniveau spelen ook een belangrijke rol.
De aanbeveling is meer aan te sluiten bij deze bottom-upprocessen waarbij clusters van bedrijven samen putten uit een kwalitatief hoogwaardige beroepsbevolking om zo een onderscheid te maken ten opzichte van andere economieën.
Hoe ziet u de innovatie in de regio?