Het Learned-platform is door Techleap.nl verkozen tot één van de meest innovatieve startende ondernemingen van Nederland. Dit betekent dat Learned samen met 49 andere organisaties mee gaat naar de Consumer Electronics Show (CES) in Las Vegas in januari 2020. Gedurende vier dagen zal Learned laten zien hoe zij met behulp van artificial intelligence (ai) meer medewerkers intern carrière kan laten maken bij hun huidige werkgever.
Uit eigen onderzoek van Learned bij meer dan vijfhonderd bedrijven blijkt dat medewerkerretentie in toenemende mate wordt genoemd als bedreiging voor de groei van de onderneming. De combinatie tussen de schaarste op de arbeidsmarkt en de wens van de nieuwe generaties (generatie y en z) voor het opdoen van nieuwe ervaringen maakt dat het behouden van medewerkers steeds uitdagender wordt.
Uit een artikel van HBR (2016) blijkt zelfs dat in 93 procent van de gevallen dat een medewerker een andere baan neemt dit bij een andere organisatie is. Dit terwijl in meer dan twee derde van de gevallen de medewerker had willen blijven als er aandacht was geweest vanuit de werkgever voor een volgende interne carrièrestap.
Skill matching met ai
De juiste begeleiding is dus essentieel, maar om een medewerker goed te kunnen helpen is het nuttig om inzicht te hebben in de kennis, kunde en ambitie van die medewerker. Daar komt het Learned-platform om de hoek.
‘We verzamelen data van alle medewerkers op basis van vaardigheden, interesses, opleidingsniveau en werkervaring’, aldus Rick Kuijf, oprichter van Learned. ‘Vervolgens worden er automatische matches gemaakt met alle interne carrièrekansen binnen je organisatie. Zodoende weten zowel de medewerker als het management en hr wat de stip aan de horizon is.’
3 broers met missie
Learned is begin 2018 opgericht door Rick, Paul en Joost Kuijf. Het idee achter het platform komt voort uit persoonlijke ervaringen van de drie broers, die onvoldoende inzicht hadden in de carrièrekansen bij hun voormalige werkgevers. Met als gevolg dat zij een baan accepteerden bij een nieuwe werkgever terwijl zij best hadden willen blijven.
Vandaar het doel van Learned om medewerkers carrière te laten maken bij hun huidige werkgever door stappen inzichtelijk te maken en men op de juiste manier te begeleiden. Inmiddels werkt er een team van acht mensen aan de doorontwikkeling van het platform en zijn er ruim dertig organisaties actief aan de slag met Learned.
CES 2020
Met het bezoek aan de CES hoopt Learned kennis en ervaring op te doen voor een toekomstige stap naar de Verenigde Staten. Daarnaast zijn de oprichters op zoek naar een nieuwe (internationale) investeerder die samen met de bestaande investeerders de groei van Learned wilt versnellen.
Elk jaar organiseert Techleap.nl in samenwerking met het ministerie van Buitenlandse Zaken en de RVO een handelsmissie naar de CES in Las Vegas. Hier komen 182.000 bezoekers samen, van wie ongeveer 40 procent van over de hele wereld. Dit maakt de CES hét evenement voor innovatie, productvalidatie en het bouwen van nieuwe samenwerkingen voor de toekomst.